Drzwi drewniane zewnętrzne

Zaczęty przez Krzysztof Janczak, 2023-03-01 | 20:38:40

Poprzedni wątek - Następny wątek

Krzysztof Janczak

Cytat: Karol Kopeć w 2023-08-09 | 10:21:42
Cytat: wczoraj w 2023-08-08 | 11:27:11 zapytam od razu keljonke  Purem czy d4 ? Puzniej zamierzam  na to sklejke i pytanie purem czy d4 to klejonki  ?

To co przykryte może być D4 polioctan.  To co na zewnątrz lepiej jest kleić PUR D4.  D4 polioctanwinylu potrafi się otworzyć na słońcu. Robi się szczelinka na głębokość około 0,5 mm. 

Czopy i kołki tylko D4 polioctan.  Używanie do tego kleju PUR jest proszeniem się o problem.  Oczywiście komuś może się udać na zasadzie " ja od lat jeżdżę pijany i nie miałem ani jednego wypadku...."

Ja niestety nie znalazłem kleju białego D4 z na tyle długim czasem otwartym aby wszystko na spokojnie poskładać i dobrze ścisnąć. Dlatego zdecydowałem się na PUR do klejenia czopów. Jak drzwi się rozpadną zrobię nowe😉 będę miał zajęcie na kolejną zimę 😉
Jeżeli ktoś ma zamiar zrobić takie drzwi nie posiada frezarki dolnowrzecionowej i zastanawia się na frezem do plycin ja kupiłem frez Freuda dużo tańszy od CMT, a moim zdaniem płyciny wyglądają całkiem fajnie.
Za pochlebne opinie na temat moich drzwi dziękuję 😃

Pawel81

Witam, to ile potrzebujesz że nie znalazłeś białego kleju z długim czasem otwarcia,jak drzwi masz gotowe i na próbę złożone to potrzebujesz z 10min żeby je skleić,ja ogólnie wszystkie drzwi na zewnątrz teraz robię na domino i kleje purem od loctite pur bond,i niech ktoś mi nie pisze że ten klej nie nadaje się do takich połączeń, mam drzwi wejściowe mają z 15 lat i nic się z połączeniami nie dzieje

Drevutnia

Nadaje się pod warunkiem, że spasowanie jest idealne. Jeśli nie jest, to ta poliuretanowa piana z czasem skruszeje i wszystko się rozpadnie. Na początku wygląda lodzio miodzio, a czas i ciągłe ruszanie tak poklejonymi drzwiami czy krzesłem zrobi swoje. Skoro tak doskonale pasujesz połączenia, że u Ciebie nic się nie dzieje, to powinszować. A ja wiem, ze mimo najszczerszych starań czasami coś nie pyknie, jest minimalny luz na czopie i już ten klej się nie nadaje. A że każdemu się może coś takiego zdarzyć i zapewne zdarza, to nie, klej poliuretanowy nie nadaje się do takich połączeń. I nie ma się co indyczyć, że "niech mi nikt nie mówi". Raz Ci się udało, piąty, dziesiąty, setny, ale jak mawia pewien fachowiec od drewna, którego zdania naprawdę warto wysłuchać: "Po pijaku też możesz jeździć latami, ale w końcu cię złapią". A jak będziesz głosił, że klej PUR jest idealny, zwłaszcza na forum, gdzie jest sporo amatorów, to dla kogoś skończy się to zepsutym projektem i zmarnowaną pracą i czasem.

Krzysztof Janczak

Cytat: Pawel81 w 2023-08-12 | 10:23:45
Witam, to ile potrzebujesz że nie znalazłeś białego kleju z długim czasem otwarcia,jak drzwi masz gotowe i na próbę złożone to potrzebujesz z 10min żeby je skleić,ja ogólnie wszystkie drzwi na zewnątrz teraz robię na domino i kleje purem od loctite pur bond,i niech ktoś mi nie pisze że ten klej nie nadaje się do takich połączeń, mam drzwi wejściowe mają z 15 lat i nic się z połączeniami nie dzieje
Ja jestem totalnym amatorem. Zrobienie takich drzwi było dla mnie nie lada wyzwaniem. Mnie trochę więcej czasu zeszło ze spasowanie wszystkiego i wbiciem klinow w czopy. A tak przy okazji czy jest w ogóle klej na bazie polioctanu winylu D4 z długim czasem otwartym?

Drevutnia

"Długi" to pojęcie względne. ;) Ile konkretnie potrzebujesz czasu na klejenie?

Matgregor

#35
Cytat: Krzysztof Janczak w 2023-08-13 | 08:18:53 A tak przy okazji czy jest w ogóle klej na bazie polioctanu winylu D4 z długim czasem otwartym?
15-20min.  to chyba max przy wikolowych,  można ewentualnie wydłużyć czas otwarty poprzez obniżenie temperatury w warsztacie o kilka stopni i/lub lekkie schłodzenie kleju, chyba nawet ktoś kiedyś coś podobnego robił.
Cytat: Drevutnia w 2023-08-13 | 11:19:53 "Długi" to pojęcie względne.
😄
Rób rób, a garb Ci sam wyrośnie...

Pawel81

Połączenie na pur drzwi robione ok roku 2010

Pawel81


wczoraj

Świetnie trzyma  ,  ta warstwa lakieru najbardziej zabezpiecza (Co to za lakier ?) Ja klejonkę skleilem juz purem , ramiak będę kleił D-4 Rakoll sklejke tak jak tutaj radzono purem .

Pawel81

Konstrukcja jest zrobiona z klejonkę sosnowej klejonej rakolem d4,czopy robione na domino i klejone purem loctite,drzwi robione na szybko więc nie zależało mi myślałem że będą klawiszowca a tu ciekawostka nic,malowane sikensem

mefjuu

@Krzysztof Janczak Fajnie wyszły Ci te drzwi. Używałeś zawiasów Otlav Exacta 3D 14?
Podzieliłbyś się przekrojem jak zwymiarowane masz skrzydło względem futryny? Ile felcu, odstępy, itd?

Krzysztof Janczak

Zawiasy OTLAV Exacta 495 fi 20. Felc w skrzydłach 14x25 felc w futrynie 14x29. Uszczelki miały po 5 mm. Nie wiem czy takie powinny być wymiary ja robiłem tak bo tak miałem zrobione drzwi w domu. Luz skrzydeł względem futryny miałem po 2 mm na stronę.
Drzwi po roku nadal są proste i jeszcze się nie rozpadły😃

mefjuu

Według oryginalnego szablonu wierciłeś pod te 495? Używałeś wiertła stopniowego, czy raczej takiego o średnicy jak trzpień w najgrubszym miejscu?

Krzysztof Janczak

Wiercilem zwykłym wiertłem 8,5 mm. Wg oryginalnego szablonu. Tylko jeżeli masz zamiar robić z drewna miękkiego to lepiej wiercić 8,2. Jak robiłem próby na jakimś miękkim drewnie trochę słabo to trzymało. Przy twardym drewnie 8,5 wg mnie jest ok.

mefjuu

#44
Tak się zastanawiam czy na jedną robotę opłaca się kupować ten szablon.
Miałeś taki https://www.sparta.com.pl/pl/szablon-do-montazu-zawias-916-00-00-do-reg-20-szt-pol-soft-wkrecane-zawiasy czy ten żółty od Otlava?

Jak myślisz, dałoby radę zrobić w bukowym klocku takie prowadzenie do wiertła pod kątem?

Edit: na szczęście odpuściłem sobie dedykowany szablon. Nawierciłem za to pod kątem klocek bukowy. Dla zawiasów Otlav 495 160 (dla 140 też taka średnica) i miękkiego drewna drzwi - wiertło fi 6,5 oraz fi 7 by lekko rozwiercić wstępnie miejsce na trzpień wsuwany bez gwintu.
Sorry za wbicie się w wątek, ale może komuś się to przyda na przyszłość :)