Wytwarzanie niskoseryjne mebli hand made , jdg

Zaczęty przez marker50, 2024-11-09 | 09:50:46

Poprzedni wątek - Następny wątek

marker50

Witam, mam już jdg w innym pkd, naprawa laptopów. Świadczyłem do tej pory usługi dla jednej firmy, ale firma ta zbankrutowała z przyczyn ode mnie niezależnych. A ja chciałbym się zająć sprzedawaniem mebli na allegro, własnej ''produkcji'' Były by to niewielkie meble tapicerowane, ze sklejki , półki z szufladami, stoliki kawowe itp. Nie były by to meble pod wymiar, tylko normalne gotowe meble według jednego wzoru. I teraz przechodzę do pytań, o ile jak sprzedawać i gdzie oraz jak nadać swoim wyrobom kody EAN, to sie orientuje, tak nie mam pojęcia w jakich lokalach mógłbym taką manufakturę otworzyć. Mieszkam w mieszkaniu w bloku, ale zdaje sobie sprawę ze musiałbym wynająć jakiś lokal do prowadzenia działalności gospodarczej, tylko gdzie uzyskać informację dokładną jaki to musi być konkretnie lokal. Nie potrzebuje stolarni ze specjalistycznym sprzętem, bo nie będę produkował masowo ani nie będę nikogo zatrudniał do wytwarzania mebli. Wystarczyło by niewielkie pomieszczenie powiedzmy 10mx5m, tylko gdy znajdę takie pomieszczenie, jak mam zweryfikować że legalni, będę tam mógł takie meble wytwarzać. Czy mam skontaktować się z moją księgową, czy iść do radcy prawnego, do jakiej instytucji muszę się udać, by mogli mi wyjaśnić gdzie taki biznes mogę prowadzić zgodnie z prawem. Mam nadzieję że dosyć jasno napisałem, o co chodzi. Chciałem też dla ułatwienia skorzystać z oferty inkubatora przedsiębiorczości, niestety dzwoniłem do tego działającego w moim mieście i oni już się tylko trudnią wynajmem lokali, nie świadczą już usług związanych z inkubacją, więc ta opcja poszła się.. wiadomo co.. a to by ułatwiło spięcie wszystkiego prawnie. Wszędzie tylko w necie piszą gdzie sprzedawać, ale gdzie wytwarzać, to już informacji nie ma zupełnie. Bo ze sprzedażą to ja sobie poradzę, kanały znam, ale najpierw musiał bym mieć co sprzedawać, a gdzieś meble wytworzyć trzeba.
 jeśli będę sprzedawał meble własnej roboty, i oferował je na np allegro. To będę mógł być opodatkowany ryczałtem, mam obecnie jdg? Jeśli będę miał wpisany pkd odpowiadający sprzedaży wyrobów przez internet, nie wiem dokładnie jaki to pkd teraz, to nie będę musiał dodatkowo dołączać pkd określającego wytwarzanie mebli? Innymi słowy jeśli będę prowadził sprzedaż na allegro nowych mebli, to czy urzędy będą się do mnie przyczepiać, skąd takie meble nabyłem lub gdzie są one wytwarzane? Dodam że nie zatrudniał bym żadnych pracowników przy produkcji. Czy będą mieli to gdzieś, bo będę odprowadzał podatki od sprzedaży internetowej, dodam że by te meble wytwarzał nisko seryjnie. Da się tak działać, żeby urzędasów nie interesowało skąd te meble na sprzedaż się biorą? Czy będą żądać np faktur gdzie te meble nabyłem, lub wskazania miejsca wytwarzania tych mebli? Od razu zaznaczam że nierejestrowana mnie nie zadowala, bo potrzebuje zarobków na czysto od 5000 zł na miesiąc.

Tak, czytałem podobne watki na forum, przepraszam tez za te dwa podobne akapity,ale chciałem oba zapytania umieścić w jednym watku, żeby nie zasmiecać forum. A niestey zdaje sobie sprawę jak to u nas jest z firmami, i ze trzeba kombinować żeby móc normalnie prowadzić jdg, mam na mysli odpowiednie pkd wpisywać żeby sobie problemów nie narobić i tym podobne.. Z góry dziekuję za wyrozumiałośc.

coco

#1
mnie się wydaje że z urzędem skarbowym to raczej prosto bo wpiszesz sobie w tej działalności dodatkowe PKD produkcja mebli i wszystko jasne że będziesz sobie sam wytwarzał wiadomo że będziesz potrzebował faktur Za nabytym materiał do tego ale jakby to to jest najmniejszy problem

bo wytwarzanie mebli to nie jest takie hop siup że se hale wynajmiesz sorry 5 na 10 i będziesz tam ani z tego ni z owego zaczarowanym ołówkiem jak za pomocą magicznej różdżki wytwarzał meble to jest masa sprzętu a jeszcze więcej umiejętności
taaaa x3

marker50

umiejętności mam, i narzędzi tez nie potrzebuje specjalistycznych, bo już w mieszkaniu w bloku, parę mebli zrobiłem przy podstawowym sprzęcie, tj wyżynarka włosowa, wiertarko-wkrętarka, zszywacz tapicerski. Sprzedałem kiedyś te meble znajomym, i do dzisiaj służą i są zadowoleni. Wiec że tak powiem prototypy poszły do ludzi 3 lata temu i moje wyroby zostały sprawdzone w warunkach rzeczywistych. Mam zamiar postawić na niepowtarzalność designu mebli, nie na ilość wyprodukowanego towaru, nie moge konkurować zbytnio ceną ani ilościa, ale mogę niepowtarzalnością mebli, wiec z tym sobie poradzę a jak nawet nie, to jak by najwyżej stracę trochę kasy, nie boję się tego. Problemem jest dla mnie legalna produkcja i sprzedaż takich mebli w internecie. Tu się głowię jak to ugryźć, żeby działać i się do mnie nie dowalali. Jeśli w inkubatorze wynajmę pomieszczenie, to musi mieć konkretnie wpisane że jest to lokal usługowy? Jestem umówiony z gościem i na ich stronie widnieje że dysponują pomieszczeniami wydzielonymi w wielkiej hali, w których można prowadzić dowolną działalność gospodarcza, działają tam np firmy produkujące meble na wymiar pewnie modne ostatnio kuchnie całe. Więć doceniam porady odnośnie tego że to nie jest łatwa branża, ale tego się nie obawiam, bo stracić kasy się nie boję, obawiam się biurokracji i urzędników, kontroli itp. Więc tu jest problem, jak to zorganizować, by się nie przywalali do mnie i nie wlepili kary. Wiem że sa przypadki że ludzie rejestrują jako pracownie artystyczną, rękodzieła,  tylko czy meble mogą być prawnie rękodziełem, nie znalazłem odpowiednich przepisów pod które można by się podpiąć.

gourmet

#3
Napisałeś mnóstwo, ale ledwie wyłapuję o co pytasz? O wymagania techniczno-administracyjne lokalu? Jeżeli tak to primo MPZP (czy dana produkcja/usługi mogą odbywać się na tym obszarze). Znajdziesz w gminie. Na 100% legalu opinia strażaka, ewidencja odpadów i to tyle, przy JDG Sanepid i PIP nie interesują się Tobą.
Jeżeli wybierasz ryczałt, koszty nie są w obszarze zainteresowania US. Niemniej, przy wynajmie pomieszczenia, kosztach mediów, prowizjach allegro itd., to raczej nie jest droga dla Ciebie. Ryczałt rozważasz, gdy nie masz kosztów lub b. małe (czyli generalnie usługi).

marker50

#4
Cytat: gourmet w 2024-11-09 | 14:56:15 Jeżeli wybierasz ryczałt, koszty nie są w obszarze zainteresowania US. Niemniej, przy wynajmie pomieszczenia, kosztach mediów, prowizjach allegro itd., to raczej nie jest droga dla Ciebie. Ryczałt rozważasz, gdy nie masz kosztów lub b. małe (czyli generalnie usługi).


Musi być ryczałt, nie chce iść w inny sposób rozliczania się bo tego nie ogarnę, a nie chce się urzędnikom tłumaczyć z kosztów. Jak się nie uda zarobić na ryczałcie to skasuje firmę i sobie nową otworze albo pójdę gdzieś robić na najniższą krajową. Co do p poz przepisów, jak to się załatwia, mam zadzwonić do remizy by sprawdzili lokal pod kątem przepisów przeciwpożarowych i wydali opinie, lub decyzję czy lokal spełnia warunki? Czeka mnie np zakupienie odpowiednich gaśnic do tego lokalu? Nie chcę za dużo powiedzieć urzędnikom przy zakładaniu warsztatu, żeby potem sobie nie strzelić w stopę, słyszałem ze jak użyjesz słowa produkcja albo stolarnia, to urzędnik naśle na ciebie tyle organów że się nogami nakryjesz a nie spełnisz ich wymagań. Teoretycznie czy jak bym dał pkd montaż mebli, plus pkd sprzedaż innych mebli poprzez internet i specjalistyczne sklepy , to jak bym je sprzedawał i wystawiał faktury klientom, i z nich bym sie rozliczał z fiskusem, to czy pkd montaż mebli by się z tym kłuciło, na tyle że by nasłali na mnie kontrole? Co do ewidencji odpadów to gdzie ja miałbym to księgować, i jak by miała taka ewidencja przykładowo wyglądać, , co tam trzeba w tabelke wypisywać dokładnie i komu i kiedy to okazywać? Jeszcze jedna sprawa mnie nurtuje, jaki status musi mieć taki lokal, żeby nie dowalił się do mnie PINB za niewłaściwe uzytkowanie lokalu? Wiem że nie moze byc ani mieszkalny ani gospodarczy, a jaki status powinien być i jak mam to sprawdzić, zażądać dokumentów od właściciela lokalu?

gourmet

Sam sobie określiłeś w pierwszy poście 'Zgodnie z prawem' ;D . P.poż w remizie, powiedzą co, ile i jak.

marker50

Cytat: gourmet w 2024-11-09 | 15:27:43 Sam sobie określiłeś w pierwszy poście 'Zgodnie z prawem' ;D . P.poż w remizie, powiedzą co, ile i jak.
Ale to mogę się w remizie dowiedzieć zanim ten lokal wynajmę i założę firmę? Bo jaki sens zakładać jeśli lokal się nie nadaje? Wiem ze dla Ciebie takie pytania mogą być śmieszne, ale mnie w szkole takich rzeczy nie uczyli, w sumie to nic wartościowego w szkole nie uczyli, co by się w życiu przydało xd. Nie wiem czy chociaż 95 % JDG przestrzega prawa w 100%, zwrot ''zgodnie z prawem'' raczej często oznacza, tak działamy żeby się nie przywalili do nas o byle co, a jak się przywala to by kara była niewielka, by to pokryć z zysków. Bo jak widzę ile wszędzie jest podobnych firm w różnych branżach i prowadzą to zwykli ludzie a nie biznesmeni z kilkoma prawnikami po 1000zł/h, to nie wierze ze oni wszystko przestrzegają albo nie kombinują. Sam nawet znam rodzinę co ma sklep internetowy takie mydło i powidło i się ich zapytałem ile maja opłaty za np wprowadzanie opakowań do obrotu, czyli za produkowanie odpadów, to byli zdziwieni o co mi chodzi, po prostu pewnie nawet nie wiedzieli że takie cos jest wymagane.. I myślę że większość mikro przedsiębiorców działa bo działa, bo nikt się nie przywalał, a nie maja nawet pojęcia ile im moga zarzucić jakieś organy, gdyby zechciały.Żeby się połapać w przepisach trzeba by mieć kilka tys zł miesięcznie na prawników, a mikroprzedsiębiorców na to nie stać.

gourmet

"Zgodnie z prawem' czytasz BHP lub zatrudniasz speca BHP. Niezgodnie z prawem bierzesz przysłowiowe czekoladki i kawę, tak wyposażony idziesz do strażaka. Zasadniczo - więcej optymizmu, niewiele instytucji może zamknąć lokal z dnia na dzień, Twój scenariusz może się ziścić jedynie, gdy ktoś z sąsiadów, konkurencji itp uprzejmie doniesie.

Snikki

Nigdzie nie chodź, a już do strażaka tym bardziej, oni nikomu nic nie przepuszczą co jest niezgodne z ich wytycznymi i nie pomoże żadna "czekoladka". Jedynie urząd skarbowy, ZuS i urząd gminy czy tam miasta tam musisz mieć wszystko zgłoszone.

marker50

#9
Cytat: Snikki w 2024-11-09 | 18:23:20 Nigdzie nie chodź, a już do strażaka tym bardziej, oni nikomu nic nie przepuszczą co jest niezgodne z ich wytycznymi i nie pomoże żadna "czekoladka". Jedynie urząd skarbowy, ZuS i urząd gminy czy tam miasta tam musisz mieć wszystko zgłoszone.
Gdzieś czytałem ze najlepiej zarejestrować FHU, czyli nawrzucać różnych pkd i wtedy jest bezpieczniej. Tylko jeśli ja chcę wytwarzać meble które później wystawie przez allegro do sprzedaży i będę się rozliczał z fiskusem z faktur od sprzedaży , to czy to nie będzie podejrzane? Ponadto jeśli mam już pkd naprawa kompów i urządzeń peryferyjnych, to jak dodam pkd  odpowiadające usługom remontowym i budowlanym,  składaniem mebli , produkcja pozostałych mebli, sprzedażą przez internet i wyspecjalizowane sklepy, sprzedażą na straganach itd itd. To ja musze gdzieś się z tego tłumaczyć? Nie zakładam firmy tylko dodaje pkd, czy ktoś będzie to sprawdzał, czy to oleją? Mam jeszcze pytanie co zrobić, na co zwrócić uwagę by nie przywalili mi dużych kar rzędu kilkunastu tys. zł? Chciałbym zrobić wszystko zgodnie z przepisami, ale to się po prostu nie da, natomiast jak to zrobić by mnie nie zamknęli albo nie przywalili kilkanaście tys zł grzywny?

Pistolet

Ty chyba z tych co dużo gadają i mało robią  ;D Zarejestruj się i działaj, skąd na forum ludzie mają wiedzieć jaką formę Ci doradzić. To zależy od tego czy płacisz zus, krus, od kosztów i od klienta docelowego i możliwości odliczeń. Ten vat i kpir wcale nie takie straszne jak je malują, tym bardziej pkd, a bdo i resztę skrótów można obejść.

Jak nie wiesz jaka forma będzie najlepsza dla Ciebie to sporządź biznesplan i idź do doradcy podatkowego.

marker50

#11
Cytat: Pistolet w 2024-11-09 | 22:03:51 Ty chyba z tych co dużo gadają i mało robią  ;D Zarejestruj się i działaj, skąd na forum ludzie mają wiedzieć jaką formę Ci doradzić. To zależy od tego czy płacisz zus, krus, od kosztów i od klienta docelowego i możliwości odliczeń. Ten vat i kpir wcale nie takie straszne jak je malują, tym bardziej pkd, a bdo i resztę skrótów można obejść.

Jak nie wiesz jaka forma będzie najlepsza dla Ciebie to sporządź biznesplan i idź do doradcy podatkowego.

Po prostu,  to że umiem majsterkować i wychodzą mi ciekawe nietypowe meble, nie znaczy ze muszę się na wszystkim znać a tym bardziej na zawiłościach prowadzenia takiej firmy. Ludzie co teraz są znawcami i wiedzą jak prowadzić interes by być czystym, też kiedyś byli w tym zieloni.  Ja zwyczajnie nie robię niczego na hurra, bez zastanowienia, przebadania sprawy, bez przygotowania merytorycznego, dmucham na zimne żeby czasem mnie ktoś nie dojechał. Jestem ostrożny, bo nie chcę się wystawić jak frajer organom RP, np mówiąc im więcej niż potrzeba, bo im nie ufam zwyczajnie. No jak macie mi doradzić, to ja odpowiem na konkretne pytania, tylko że ja nawet nie wiem, co miałbym opisać, żebyście mogli mi doradzić. Mam teraz jdg zawieszoną, byłem na ZUS, rozliczałem się ryczałtem 8 % bo świadczyłem usługi serwisowi komputerowemu, wystawiałem jedna fakturę  na miecha za usługi testowania lapków. Nie świadczyłem usług na rzecz osób fizycznych. Vatowcem nie byłem. Chciałbym sprzedawać meble na allegro, klientom indywidualnym, czyli kasa fiskalna, paragon, jak rozumiem, chyba że wystarczy faktura, ale przy meblach to raczej nie. Ryczałt chcę bo wtedy nie musiał bym przedstawiać dowodów skąd się biorą meble które sprzedawał bym, bo ich moje koszty nie interesują, jeśli dobrze to rozumuję. Ogólnie wydaję mi się że jak bym brał jakieś odliczenia, to bym się narażał na to że będą węszyć, na co i ile. 6 lat tą jdg prowadziłem i ani razu nie miałem kontroli, kasę wpłacałem terminowo, nic ich nie interesowało. Księgowość uproszczona 150 zł na miecha, księgowość która łatwo ogarnąć. Miejsce działalności wpisałem miejsce zamieszkania. Moje obecne pkd to naprawa komputerów i urządzeń peryferyjnych. Jak bym chciał robić budowlankę ( nie znam się na tym) to by sprawa była prosta bo bym się z klientem rozliczał i wywalone. Niestety jeśli chcę sprzedawać przez allegro, to już jak by działam jawnie i nie ukryję przed nikim ze sprzedaje meble. Ale taka działalność nie ma sensu, bo muszę mieć dojście do całego kraju, wtedy jest spora szansa że z kilka tysięcy klientów znajdę w 40 milionowym kraju. A nie w 100 tys mieście. Muszę konkurować jakością i designem z konkurencją, nie ceną i ilością, po to potrzebuje dojścia do klientów z allegro. Meble tworzę drobne tzn szafki wiszące jedno skrzynkowe oraz półki z szufladami wiszące. Chce postawić na taką drobnicę, bo nie będę sie pakował w zabudowy kuchenne na których się nie znam. Jestem umówiony za tydzień z doradcą , ale ja za to płacę, więc tez chciałbym wiedzieć o co go pytać, żeby wycisnąć z niego to co istotne, a nie żeby mi pogadał oczywistości i zainkasował kasę a ja dalej nic nie wiem.  A niestety wiem jak tacy działają bo już  takiemu moja matka płaciła za doradztwo w sprawie rodzinnej i jak wyszła  zielona tak przyszła... nie muszę chyba dodawać ze mieliśmy przez to masę problemów pózniej, a sprawa ciągneła sie 2 lata...

gourmet

Cytat: Snikki w 2024-11-09 | 18:23:20 Nigdzie nie chodź, a już do strażaka tym bardziej, oni nikomu nic nie przepuszczą co jest niezgodne z ich wytycznymi i nie pomoże żadna "czekoladka". ....
Kolega pytał o 'zgodne z prawem' 8)
@marker50 nie wiem co jeszcze napisać. Chyba jesteś urodzonym, skrajnym pesymistą, bo rzecz naprawdę prosta w Twoich oczach wyrasta na coś, co skalą trudności przekracza prom kosmiczny. Zrób kilka mebelków, sprzedaj na all, do (chyba) 2K przychodu nie potrzebujesz DG. Zobacz jak idzie, resztę zmartwień zostaw na potem :) .

marker50

#13
Cytat: gourmet w 2024-11-09 | 23:59:21
Cytat: Snikki w 2024-11-09 | 18:23:20 Nigdzie nie chodź, a już do strażaka tym bardziej, oni nikomu nic nie przepuszczą co jest niezgodne z ich wytycznymi i nie pomoże żadna "czekoladka". ....
Kolega pytał o 'zgodne z prawem' 8)
@marker50 nie wiem co jeszcze napisać. Chyba jesteś urodzonym, skrajnym pesymistą, bo rzecz naprawdę prosta w Twoich oczach wyrasta na coś, co skalą trudności przekracza prom kosmiczny. Zrób kilka mebelków, sprzedaj na all, do (chyba) 2K przychodu nie potrzebujesz DG. Zobacz jak idzie, resztę zmartwień zostaw na potem :) .

Dla jednego proste jak w czymś siedzi, dla drugiego trudne jak nie wie co i jak. Dla mnie np sklejenie modelu z papieru to formalność, a inni sie nadziwić nie mogą jak ja to robię, odpowiadam im że to nic skomplikowanego.  Oczywiście że zanim otworze działalność i będę się przez urzędy przeciskał to sobie sprzedam na allegro by sprawdzić rynek i czy będzie zbyt, ale jak się uda to i tak musze być gotowy na założenie firmy by nie zmarnować potencjału. Więc dopytuje się już teraz, by później nie szukać informacji na wariata, lubię sobie wszystko przeanalizować na spokojnie. Pewnie sa cwaniaki co nawet meble pod branżę beauty potrafią podciągnąć, bo mają dobre papugi opłacone, ale ja nie jestem milionerem jak oni xd

WitekL

#14
Z doradcą warto się skonsultować, to na pewno. Poza tym polecam też księgowość do prowadzenia firmy. Sam korzystam z ifirmy od 5 lat i jestem zadowolony. Widziałem w panelu że mają zakładkę ecommerce, więc to czym Ty byś chciał się zajmować. Może warto sprawdzić.

Inne wirtualne księgowości, które kojarzę z moich kręgów to wfirma i infakt, z tym że ten ostatni jest dużo droższy jak kiedyś sprawdzałem, ale zobacz sam.

Ryczałt moim zdaniem nie będzie optymalną formą prowadzenia takiej działaności. Rozliczając się np. liniowym (czy innym rodzajem uwzględniającym KPiR) i będąc VATowcem będziesz sobie wliczał w koszty zakup materiałów, wierteł, narzędzi. To znacząco obniży koszt produkcji Twoich pomysłów dzięki czemu będziesz mógł mieć albo lepsze marże na produktach, albo bardziej konkurencyjne ceny. Może w przyszłości zdecydujesz się też robić zabudowy u klienta, wtedy rozliczenie auta, paliwa i serwisowania też wchodzi w grę. Ogólnie to same plusy i mało minusów względem ryczałtu poza trochę trudniejszym rozliczaniem. Ale od tego powinieneś mieć księgową jak pisałem wyżej, a samemu skupić się na rozwoju firmy.

EDIT: teraz doczytałem, że księgowość już masz. Moim zdaniem za bardzo się przejmujesz i za bardzo się boisz. Nikt nic nie będzie "węszyć", a nawet jak zdarzy się kontrola to nie masz czego się bać jeśli wszystko jest zgodnie z prawem. Jeśli prowadząc działalność jako stolarz kupisz sobie lodówkę na fakturę to oczywiście, że się przyje**ą. Ale wiertła, wkręty, MDF? Nikt nie będzie miał pretensji. Nawet jak sobie kupisz Astona Martina na fakturę to nikt się nie przywali, bo powiesz że to na dojazdy na montaż i do celów reprezentacyjnych :D