Obróbka drewna i żywicy

Zaczęty przez mihuu, 2024-11-11 | 18:32:18

Poprzedni wątek - Następny wątek

mihuu

Witajcie, przymierzam się do kolejnego projektu połączenia drewna z żywicą. Chcę aby żywica była wypolerowana, a drewno potraktowane olejem. I teraz pojawiają się pytania. Szlifuję wszystko do gradacji powiedzmy 2000 i teraz przychodzi czas na polerowanie... Jak powinno to być prawidłowo zrobione? Polerowanie całości i na koniec potraktowanie drewna olejem? Czy może najpierw potraktowanie drewna olejem, a dopiero później polerowanie i ewentualne ponowne olejowanie drewna? Drewno będzie mieszane z żywicą więc nie ma opcji polerowania samej tylko żywicy. Z góry dziękuję za podpowiedzi.

Mery

opcja jest zawsze, to co nie ma być polerowane można okleić taśmą ;)
Poza tym chcesz polerować samą żywicę ?
czy dać na nią lakier lub olej i jego polerować ?
żywica też po przeszlifowaniu powinna być zabezpieczona czy to olejem czy lakierem

mihuu

Chcę spolerować samą żywicę po planowaniu i szlifowaniu. Wiem, że najprościej byłoby pokryć całość żywicą i później ją spolerować, ale chciałbym aby drewno miało efekt "matu" - stąd je bym tylko chciał zaolejować, a żywicę spolerować. Oczywiście żywicę też mogę posmarować olejem, ale jak będzie spolerowana, to podejrzewam po wytarciu nic z tego oleju tam nie zostanie :-) A czy żywica nie jest wystarczająco "mocnym" materiałem, że trzeba ją dodatkowo zabezpieczać?

Sz44nty

#3
Cytat: mihuu w 2024-11-12 | 17:56:14 Chcę spolerować samą żywicę po planowaniu i szlifowaniu. Wiem, że najprościej byłoby pokryć całość żywicą i później ją spolerować, ale chciałbym aby drewno miało efekt "matu" - stąd je bym tylko chciał zaolejować, a żywicę spolerować. Oczywiście żywicę też mogę posmarować olejem, ale jak będzie spolerowana, to podejrzewam po wytarciu nic z tego oleju tam nie zostanie :-) A czy żywica nie jest wystarczająco "mocnym" materiałem, że trzeba ją dodatkowo zabezpieczać?
Jeśli Stół z żywicą ma być zabezpieczony tylko olejem a żywicą polerowana to osobiście używam ostatecznie wosku twardego osmo. Jak zaczniesz polerować żywicę bez zabezpieczenia drewna to pasta polerska powchodzi ci w pory drewna i jest ciężko to usunąć.
Do tej pory stoły wykończone w ten sposób wykonywałem tylko z drewna suara więc nie wiem jak to ma się do innych gatunków, ale jak zaczniesz polerować to trzeba uważać na krawędź drewno-żywica. Podczas polerowania żywicą dużo wolniej się ściera w porównaniu do drewna i powstaje wyczuwalny uskok pomiędzy.
Żywicę po polerowaniu zabezpieczam wcierając do sucha wosk twardy olejny osmo tak jak drewno.


Wysłane z mojego SM-A528B przy użyciu Tapatalka

Stasiek

Cytat: mihuu w 2024-11-12 | 17:56:14 A czy żywica nie jest wystarczająco "mocnym" materiałem, że trzeba ją dodatkowo zabezpieczać?
Tu cię zaskoczę bo żywica ma w sumie żadną odporność. Jak ją wypolerujesz na błysk to rysy na niej robi nawet źle wyprana/twarda mikrofibra.
Jak chcesz to matowe to moim zdaniem p320spokojnie wystarczy. Zwróć tylko uwagę żeby ci nie zostały sprężynki z nizszych gradacji papieru. Bo nieraz lubi zostać parę po p80 i niby nie widać a potem odpylisz, pomalujesz i bolą oczy.

mihuu

OK to muszę jeszcze przemyśleć jak to ostatecznie zrobić, żeby sobie jak najmniej roboty i problemów zrobić ;-) A jaki lakier w takim razie do zabezpieczenia? Czytałem, że dobre są poliuretanowe dwuskładnikowe...? Czy może jakieś inne?

Stasiek

Ja poliuretanu nie używam. Dlaczego? Nie wiem. Głownie dlatego, ze używam Kemichala akrylu dwuskładnikowego i spełnia wszystkie moje założenia. Poliuretany mają to do siebie, że mocno załółcają dąb. Akryle robią to w stopniu niewielkim. Stąd mój wybór. I ja żywicę zawsze lakieruje bo ma to odporność i wygląd. Można tego używać, a nie tylko oglądać.

Karol Kopeć

Kup 1/2 litra denaturatu 95% lub mocniejszy. Przetrzyj drewno szmatą nasączona denaturatem . Wszystkie problemy ze szlifowaniem staną się widoczne jak po lakierowaniu.

Matgregor

Cytat: Karol Kopeć w 2024-11-15 | 10:52:33 Kup 1/2 litra denaturatu 95% lub mocniejszy. Przetrzyj drewno szmatą nasączona denaturatem . Wszystkie problemy ze szlifowaniem staną się widoczne jak po lakierowaniu.
Tylko ten jedyny prawilny, a nie ten bezbarwny udający
Fajny tip👍
Rób rób, a garb Ci sam wyrośnie...

mihuu

A może być izopropanol czy musi być denaturat? 8)

mihuu

Przymierzam się do zakupu lakieru Kemichala:

- Lakier akrylowy Połysk KEMICHAL LCV831
- Katalizator do lakierów UV Połysk KEMICHAL C340S
- Rozpuszczalnik do akryli DK164

Rozumiem, że taki zestaw jest prawidłowy? Mieszanie 100% lakier + 100% utwardzacz + 20% rozcieńczalnik? Czy da się tak pomalować pędzlem, żeby się ładnie rozlewało?

Pozdrawiam

Stasiek

Zapytaj tam gdzie kupujesz. Dystrybutorzy kemichala to nie są dziady z giełdy. Oni znają temat i pomogą.
Ja używam OCV i tam masz katalizator c325 w proporcji 10 -20%

mihuu

Kupiłem ostatecznie zestaw OCV 826 G40 + C325 + DK164 :-) I pytanie. Czy mogę rozrobić większą ilość na zapas? Jak długo mogą stać wymieszane składniki? Będę miał do malowania kilka małych elementów po kilka warstw i lepiej byłoby rozrobić raz więcej, niż kilka razy po "kieliszku" 8)

VelYoda

A co mówi insztrukcja? Zawsze myślałem, że utwardzacz utwardza tą drugą subsztancję a nie siebie. Zatem jak pomieszasz to jednorazowo do zużycia
haliaetus lub haliaetos – morski orzeł (bielik), rybołów, od gr. ἁλιαιετος haliaietos – morski orzeł (bielik), rybołów, od ἁλι- hali- – morski, od ἁλς hals, ἁλος halos – morze; αετος aetos – orzeł.

POGROMCA_KELT

Cytat: mihuu w 2024-12-06 | 19:32:32 kilka razy po "kieliszku"

Niestety wszystkie wynalazki z utwardzaczem tak działają, że po połączeniu "czas start". I chociaż byś to zamknął w próżni to i tak zwiąże.

Cytat: mihuu w 2024-12-06 | 19:32:32 Jak długo mogą stać wymieszane składniki?

To akurat powinno być napisane w karcie technicznej produktu.
:-)