Domek narzędziowy/warsztat

Zaczęty przez cichiteddu, 2020-08-21 | 15:44:56

Poprzedni wątek - Następny wątek

sgt_raffie

jakie pokrycie dachowe? jakie wykonczenie polaci? jaka elewacja?
Pozdrawiam
Rafał J.

cichiteddu

Na dach płyta 18mm i na to 2 warstwy papy lub jeśli fundusze pozwolą EPDM.
Wykończenie ścian: płyta OSB 12mm, folia wiatroizolacyjna, łaty i na to deska elewacyjna (modrzew 19mm).

sgt_raffie

#32
Dojechac plyta do samej gory i elewacje ciagnac do samej gory.
Z tym ze wysokie wiatrownice bym zastosowal i musi byc szczelina pomiedzy elewacja a wiatrownica bo elewacje drewniana musisz wentylowac. Wiatrownica rozumiem ze typowa pod pape bedzie? I tak przy wiatrach bedzie podwiewala opad pod wiatrownice moim zdaniem.  Ale jak modrzew to sie najwyzej ladnie spatynuje :D.
Bardzo pilnuj w takiej sytuacji kolejnosci warst papa-obrobki-papa, zgrzewania papy.

aaa..jeszcze edyta...polac dachu ocieplana? wentylowana? bo od tego tez zalezy jak by to zrobic dobrze..
Pozdrawiam
Rafał J.

cichiteddu

Wiatrownica typowa pod papę. Możesz coś więcej napisać na temat szczeliny pomiędzy elewacją a wiatrownicą ? Wentylację elewacji planowałem poprzez łaty co 50 cm, ale o wiatrownicy nie pomyślałem.

sgt_raffie

#34
Jeszcze jedno o czym zapomnialem w rozmowie. Jesli chcesz zrobic elewacje naprawde zgodnie ze sztuka to najpierw ukladasz ruszt pionowy na scianie a dopiero potem ruszt poziomy pod deski w pionie. Wtedy mozesz uniknac wiercenia otowrow w kantowkach. Ale zchodzi wicej drewna. Daj znac jesli chcesz tak zrobic to Ci podam dokladne rozstawy.
Podany przezmnie sosob z nawiercaniem otworow w pojedynczej warstwie kantowek tez sie sprawdza oczywiscie.
Pozdrawiam
Rafał J.

cichiteddu

Dzięki Rafał za rozmowę :)
może być na ruszcie krzyżowym, ale jaka będzie zaleta tego rozwiązania ?

Przy okazji - płytę osb na dachu mocować do skraju krokwi, czy wystawić by przykryła również grubość kantówki ?

sgt_raffie

Zaleta bedzie ksiazkowosc rozwiazania, zdecydowanie lepsza wentylacja i brak upi***liwego wiercenia otworow. Wada bedzie "wiekszy" budynek bez zmiany powierzchni i odrobine wieksze koszty bo material.
Przy krzyzowym dal bym do grubosci pierwszej kantowki. Przy pojedynczym do krawedzi krokwi. Reszta zabezpieczona obrobka. Pamietaj ze chcesz wentylacje. Jak dojedziesz na rowno to zamkniesz przeplyw.
Przy krzyzowym pionowe dal bym w rozstawie slupkow oczywiscie, poziome co 40 cm. I teraz sa dwie szkoly krecenia rusztu krzyzowego. Ja preferuje pionowe do slupkow przez OSB, poziome tylko do pionowych. Sa tacy co kreca poziome przez pionowe do slupkow. Przypadek 1 konstrukcja ma miejsce na prace. Przypadek 2 przy kiepskim drewnie nie zapracuje tak bardzo ;)..zastosuj odpowiednia dla siebie opcje :P.
I w sumie jeszczcze takie podstawowe pytanie zeby miec czyste sumienie. Elewacja nie bedzie typu "deska na deske", prawda? (cos takiego _-_). Jesli tak to zupelnie inaczej podchodzimy do tematu wentylacji. :D Nie sadze bo chyba stawiasz nowoczesna architekture..
Pozdrawiam
Rafał J.

cichiteddu

Nie deska na deskę, ale też nie pióro - wpust. Chciałbym gładkie deski w odstępie 5 mm pomiędzy nimi.

sgt_raffie

czyli szczeliny z odstepem? tak jak deski tarasowe? no to juz zupelnie zmienia postac rzeczy bo wentylacja bedzie z automatu..
musze pomyslec bo pojawiaja sie inne wyzwania przy takim rozwiazaniu..
Pozdrawiam
Rafał J.

cichiteddu

W zasadzie nie szczeliny z odstępem, a odstęp 5 mm między deskami. Kantówki pomalowane na czarno, tak żeby nie przebijał kolor drewna kantówek.

sgt_raffie

tak tak...to mialem na mysli..daj mi chwile...bo to nam zmienia postac rzeczy :D..znaczy sie kwestie obrobek zostaja ale wentylacja elwacji, ruszty i podobne sie zmienia..
Pozdrawiam
Rafał J.

hatemenow

Że tak zapytam, a wiatroizolacja wtedy nie będzie narażona na UV? Szczeliny niby małe ale sumując wszystkie...

sgt_raffie

Bedzie...wlasnie mysle na tematem..
Pozdrawiam
Rafał J.

sgt_raffie

Dobra...na szybkosci na razie. Informacja, ze to fasada wentylowana zmienia calkowicie postac rzeczy ;)...
Wyjscia masz dwa:
1. Jesli robisz taka fasade z powodow czysto wizualnych to namawial bym Cie do wykonania jej w formie "udawanej" czyli te szczeliny pomiedzy deskami elewacyjnymi niech tak naprawde beda pomalowana na czarno sklejka/mfp/czyms podobnym. Wtedy zostawiamy ruszt krzyzowy i reszta tak jak rozmawialismy. Trzeba tylko rozkminic jak te czorne paski zamocowac.
2. Jesli upierasz sie przy fasadzie faktycznie wentylowanej to albo na poszycie scian dasz bitumizowane plyty steico (cos tam black, sprawdz sobie) albo specjana dedykowana membrane do fasad wentylowanych (o podwyzszonej odpornosci UV, wyzszej paroprzepuszczalnosci). Tyle ze wtedy zapomniej o biciu membrany zszywkami, trzeba kleic. A taka membrana jest w cholere drozsza. Wtedy nie dajesz rusztu krzyzowego tylko pojedynczy. Nie przejmujesz sie wentylacja u gory i u dolu wiec nic nie wiercisz. Kwestia dachu bez zmian z tym ze nie potrzeba szczeliny miedzy obrobka a elewacja.

To sa dwa najprostsze rozwiazania. Dalej wchodzimy w rozwiazania systemowe ktore tutaj zupelnie nie beda sie kalkulowaly. Tyle tutulem wstepu. Pomysl i zdecyduj.
Pozdrawiam
Rafał J.

cichiteddu

Kończę dach w miarę możliwości czasowych. Myślałem że dziś skończę, ale to nic, jutro też jest dzień 😀👍



A wracając do elewacji, wklejanie tych sklejek może być męczące. Pomyślę nad innym rozwiązaniem. Albo wezmę pióro wpust, ale nie wiem czy ta estetyka będzie mi odpowiadać.