Autor Wątek: Ku przestrodze !  (Przeczytany 81962 razy)

Offline KrzysztofGG

  • Zaawansowany użyszkodnik
  • ****
  • Wiadomości: 266
Odp: Ku przestrodze !
« Odpowiedź #825 dnia: 2023-03-05 | 00:19:48 »
Pokolenie Tiktoka i jutuba. Wszystko zrobią dla wyświetleń. Rzucanie telefonami w telewizory, że niby niechcący, kasowanie fur za bańke, to czemu nie pakowanie łapy w piłę, która i tak niewiele zrobi krzywdy... Szczerze, zawsze wiedziałem, że będzie różnica między moim pokoleniem, a obecnym, ale to, co się dzieje, filozofom się nie śniło.

dobre czasy tworzą słabych ludzi. połowa nastolatków nie może się psychicznie podnieśc po pandemii, bo niby tak było pr******..., wymagają obniżania kryteriów oceniania w szkole, 3/4 ma jakieś orzeczenia - obniżające kryteria oceniania itp, świat się kończy, jak w tym kawale: "pokoloruj drwala..."

co do sawstopu to u mnie w robocie najczęściej wywala na festoolu jak pracownicy nie wyłączą przed cięciem mokrego  :o

a żeby spamu nie było linkuję mój filmik jak rozwaliłem frez i szablon, uprzedzając komentarze - tak, wiem, od lewej do prawej to by nie wyrwało, ale - chciałem jedynie letko naciąć blat przed właściwym frezowaniem żeby było bez wyrwań na wyjściu (nie znam się ale tak widziałem na YT :D):

&t=2s

no i jak już jesteśmy w temacie bezpieczeństwa i prawidłowego użytkowania frezarek górnowrzecionowych pytanie: jak dopasować obroty do obrabianego materiału i używanego freza? na co zwrócić uwagę?

« Ostatnia zmiana: 2023-03-05 | 09:33:39 wysłana przez KrzysztofGG »

Offline Matgregor

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1590
Odp: Ku przestrodze !
« Odpowiedź #826 dnia: 2023-03-05 | 09:49:20 »
no i jak już jesteśmy w temacie bezpieczeństwa i prawidłowego użytkowania frezarek górnowrzecionowych pytanie: jak dopasować obroty do obrabianego materiału i używanego freza? na co zwrócić uwagę?
Tak na szybko i na oko, to przy tej średnicy freza, to na max obrotów, ale żeby mieć jasność sytuacji, napisz jaką miał średnicę i jak miałeś ustawione obroty, może za wolno?
Druga rzecz, czy nie za dużo naraz chcieś zebrać.
Rób rób, a garb Ci sam wyrośnie...

Offline KrzysztofGG

  • Zaawansowany użyszkodnik
  • ****
  • Wiadomości: 266
Odp: Ku przestrodze !
« Odpowiedź #827 dnia: 2023-03-05 | 11:17:12 »
frez 12 na trzpieniu 12, obrotów nie pamiętam ale chyba po wypadku nie ruszałem frezarki więc jutro mogę sprawdzić,

chciałem zebrać całą wysokość blatu - jedynie wejść na pół średnicy freza żeby nie wyrwało okleiny przy właściwym frezowaniu

Offline Matgregor

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1590
Odp: Ku przestrodze !
« Odpowiedź #828 dnia: 2023-03-05 | 16:08:51 »
Przy tej średnicy, to jak już wcześniej wspomniałem, obroty na full, i o ile rozumiem zbiór ustawiony ~6mm? To zdecydowanie za dużo przy tej grubości materiału, brałbym na 2 albo nawet 3 razy.
Rób rób, a garb Ci sam wyrośnie...

Offline kurens

  • Użyszkodnik
  • **
  • Wiadomości: 79
Odp: Ku przestrodze !
« Odpowiedź #829 dnia: 2023-03-05 | 16:13:36 »
@KrzysztofGG wyglądało groźnie, ale dobrze że nic się nie stało. Widać że "łapa" silna i nerwy ze stali, bo zachowałeś stoicki spokój :D

Offline KrzysztofGG

  • Zaawansowany użyszkodnik
  • ****
  • Wiadomości: 266
Odp: Ku przestrodze !
« Odpowiedź #830 dnia: 2023-03-05 | 21:22:11 »
.. o ile rozumiem zbiór ustawiony ~6mm? ..

nie. chciałem zebrać kilka milimetrów w głąb blatu od prawej na całej wysokości 38 mm. zapewne nie powtórzę tego eksperymentu (przynajmniej póki nie pokleję szablonu i nie kupię nowego freza).

@KrzysztofGG wyglądało groźnie, ale dobrze że nic się nie stało. Widać że "łapa" silna i nerwy ze stali, bo zachowałeś stoicki spokój :D

dominuje czysta ciekawość "co to się tu znowu staneło??.."  :o

Offline kurens

  • Użyszkodnik
  • **
  • Wiadomości: 79
Odp: Ku przestrodze !
« Odpowiedź #831 dnia: 2023-03-05 | 22:06:23 »
@KrzysztofGG a sam szablon po tym wypadku do odratowania?

Offline KrzysztofGG

  • Zaawansowany użyszkodnik
  • ****
  • Wiadomości: 266
Odp: Ku przestrodze !
« Odpowiedź #832 dnia: 2023-03-05 | 22:17:16 »
pracuję nad tym. muszę się dowiedzieć czym poszpachlować hpl żeby się trzymało. tragedii nie ma ale wyrwanie jest więc pierścień będzie haczył

Offline wiewioor7

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1504
Odp: Ku przestrodze !
« Odpowiedź #833 dnia: 2023-03-05 | 22:19:11 »
Może @KolA coś pomoże? z hplem ma dużo wspólnego

Offline Matgregor

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1590
Odp: Ku przestrodze !
« Odpowiedź #834 dnia: 2023-03-06 | 05:38:09 »
.. o ile rozumiem zbiór ustawiony ~6mm? ..

nie. chciałem zebrać kilka milimetrów w głąb blatu od prawej na całej wysokości 38 mm. zapewne nie powtórzę tego eksperymentu (przynajmniej póki nie pokleję szablonu i nie kupię nowego freza).

Napisałeś, że chciałeś wejść na połowę średnicy freza, czyli ~6mm, do tego na całą grubość 38mm,  trzeba było to brać na 2-3 razy, a ustaliłeś już jakie były obroty?
Rób rób, a garb Ci sam wyrośnie...

Offline kwita

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3733
  • Jakby kto pytał, herb województwa dolnośląskiego
Odp: Ku przestrodze !
« Odpowiedź #835 dnia: 2023-03-06 | 09:57:47 »
Mam szablon festoola,  pierścień kopiujący stalowy, pierwsze wejście robię na kilka mm na pełnej  głębokości.  Nic nie szarpie tylko...u Ciebie widzę modyfikowany pierścień kopiujący? Przy takim wejściu trzeba trzymać frezarkę przy krawędzi bliżej siebie. Według mnie powodem jest wydruk który być może nie umożliwia płynnego posuwu. Po 3 przejazdach robisz przejazd na pełnej głębokości tzw. czyszczacy po krawędzi od siebie
« Ostatnia zmiana: 2023-03-06 | 10:02:55 wysłana przez kwita »

Offline kwita

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3733
  • Jakby kto pytał, herb województwa dolnośląskiego
Odp: Ku przestrodze !
« Odpowiedź #836 dnia: 2023-03-06 | 09:58:42 »
.. o ile rozumiem zbiór ustawiony ~6mm? ..

nie. chciałem zebrać kilka milimetrów w głąb blatu od prawej na całej wysokości 38 mm. zapewne nie powtórzę tego eksperymentu (przynajmniej póki nie pokleję szablonu i nie kupię nowego freza).

Napisałeś, że chciałeś wejść na połowę średnicy freza, czyli ~6mm, do tego na całą grubość 38mm,  trzeba było to brać na 2-3 razy, a ustaliłeś już jakie były obroty?

Zbiera się kilka mm na pełną głębokość blatu

Offline Matgregor

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1590
Odp: Ku przestrodze !
« Odpowiedź #837 dnia: 2023-03-06 | 11:19:18 »
Zbiera się kilka mm na pełną głębokość blatu
Ok. Może  zbyt zapobiegliwy jestem
Rób rób, a garb Ci sam wyrośnie...

Offline kwita

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3733
  • Jakby kto pytał, herb województwa dolnośląskiego
Odp: Ku przestrodze !
« Odpowiedź #838 dnia: 2023-03-06 | 11:54:23 »
Zbiera się kilka mm na pełną głębokość blatu
Ok. Może  zbyt zapobiegliwy jestem

To było informacyjnie,  potwierdzone ;) praktycznie i według wskazań producenta.
Na odległość ciężko stwierdzić co mogło być przyczyną. Wyeliminować należy na pewno głębokość.  Pierwsze rzuca się w oczy pierścień (modyfikacja pierścieniem z drukarki), może za słaba frezarka-moze nie weszła na pełnej obroty, może lekko skoszona, nie dociśnięte do szablonu i krawędzi...przyczyn może być kilka.  Przy szablonie FS, frezarką OF 1400 to wchodzi w Blat bez zająknięcia;)

Offline KrzysztofGG

  • Zaawansowany użyszkodnik
  • ****
  • Wiadomości: 266
Odp: Ku przestrodze !
« Odpowiedź #839 dnia: 2023-03-09 | 22:11:44 »
Mam szablon festoola,  pierścień kopiujący stalowy, pierwsze wejście robię na kilka mm na pełnej  głębokości.  Nic nie szarpie tylko...u Ciebie widzę modyfikowany pierścień kopiujący? Przy takim wejściu trzeba trzymać frezarkę przy krawędzi bliżej siebie. Według mnie powodem jest wydruk który być może nie umożliwia płynnego posuwu. Po 3 przejazdach robisz przejazd na pełnej głębokości tzw. czyszczacy po krawędzi od siebie

czyli że najpierw zbieram na kilka przejazdów po zewnętrznej krawędzi szablonu (bliżej siebie) a na koniec ten wjazd od czoła?

pierścień drukowany, fakt, bo dokupić nie szło, ale przed tym incydentem robiłem testy na odpadzie i dał radę, nie zauważyłem, żeby miał problem z posuwem, wręcz przeciwnie, gładko idzie po hplu, choć porównania nie mam bo i nigdy wcześniej tego nie robiłem (nie frezowałem od pierścienia po szablonie). frezarka 2,1 kw i qrka zapomniałem te obroty sprawdzić, ale na pewno nie miałem na maksa..

Może @KolA coś pomoże? z hplem ma dużo wspólnego

@KolA - jakieś pomysły na szpachlowanie hpl?