Autor Wątek: Jak podłączyć silnik 3-fazowy 2-biegowy ?  (Przeczytany 682 razy)

Online Insider

  • Aktywny użyszkodnik
  • ***
  • Wiadomości: 159
  • Kornik Kornikowi Dzięciołem
Odp: Jak podłączyć silnik 3-fazowy 2-biegowy ?
« Odpowiedź #30 dnia: 2019-10-22 | 17:07:18 »

Offline krzyś48

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1603
  • Wolność,kocham i rozumiem,wolności...
Odp: Jak podłączyć silnik 3-fazowy 2-biegowy ?
« Odpowiedź #31 dnia: 2019-10-22 | 17:09:20 »
Przełączników na obroty wyższe i niższe nie widziałem chyba że starego typu
Ja też nie ...ale...
https://www.venture.pl/akcesoria-elektryczne/przelaczniki/o-y-yy
ziarnko do ziarnka zbierze się dwa ziarka

Offline wojo72

  • Użyszkodnik
  • **
  • Wiadomości: 91
Odp: Jak podłączyć silnik 3-fazowy 2-biegowy ?
« Odpowiedź #32 dnia: 2019-10-22 | 20:24:37 »
Ja mam pytanie do bieglejszych w temacie czy dobrze myślę? Ten silnik  jak rozumiem ma 6 par biegunów z których każda jest wyprowadzona do puszki. W przypadku podłączenia każdej  pary biegunów naprzemiennie do kolejnych faz tj 1 do tej samej fazy co 4 , 2 z 5 itd. będziemy mieli taki układ jak w zwykłym silniku z 1440 obr. 
Czy można też połączyć dwie sąsiadujące pary biegunów kolejno do tych samych faz,   tj. 1 z 2 do L1, 3 z 4 do L2 a 5 z 6 do L3? Wg mojego rozumowania powinniśmy wtedy otrzymać układ z 3 parami biegunów i silnik powinien kręcić 2880 obr.

Offline drhambone

  • Zaawansowany użyszkodnik
  • ****
  • Wiadomości: 282
Odp: Jak podłączyć silnik 3-fazowy 2-biegowy ?
« Odpowiedź #33 dnia: 2019-10-22 | 21:28:11 »
Cześć

Uzwojenie to nie liczba par biegunów. Uzwojenia mogą mieć różną, stałą lub przełączaną ilość par biegunów.
Ten silnik ma uzwojenia z przełączaną liczbą par biegunów 1 i 2, czyli będzie się kręcił z prędkościami tylko 1500 i 3000 obr/min (tzn. pole, a wirnik minus poślizg).
Układów uzwojeń z nieparzystą liczbą par biegunów raczej się nie stosuje, nie pamiętam dlaczego :)
Ogólnie trzeba pamiętać, że:
- 4 pary - 750 obr
- 2 pary  - 1500obr
- 1 para - 3000 obr

Ktoś pytał wcześniej w poście czy jak się połaczy inaczej ten silnik niż gwiazda - podwójna gwiazda to się spali. Tak spali się :) Przerabiałem to jako początkujący elektryk 15 lat temu.

Pozdrawiam
Tomek

Offline wojo72

  • Użyszkodnik
  • **
  • Wiadomości: 91
Odp: Jak podłączyć silnik 3-fazowy 2-biegowy ?
« Odpowiedź #34 dnia: 2019-10-22 | 22:37:44 »
Ale chyba żeby dało się uzyskać podwójną gwiazdę trzeba  wyprowadzić do puszki początki wszystkich cewek a końce są połączone na stałe wewnątrz silnika. Z tego co kojarzę w silniku jednobiegowym do puszki są wyprowadzone początki i końce wszystkich uzwojeń (nie jestem elektrykiem więc może coś pokręciłem).

Offline krzyś48

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1603
  • Wolność,kocham i rozumiem,wolności...
Odp: Jak podłączyć silnik 3-fazowy 2-biegowy ?
« Odpowiedź #35 dnia: 2019-10-22 | 23:14:54 »
6 par biegunów z których każda jest wyprowadzona do puszki
No to błysnę matematyką :o ::) :P ;D
6x2=12 przewodów w puszce ;)
Z tego co kojarzę w silniku jednobiegowym do puszki są wyprowadzone początki i końce wszystkich uzwojeń
Jak silnik z fabryki wychodzi to tak ,ale i to nie reguła.
A jak jest przezwajany to łączy się w gwiazdę lub trójkąt w środku i wyprowadza tylko zasilanie,chyba że silnik może pracować w układzie gwiazda/trójkąt :)
Każdy silnik posiada taką mapę uzwojeń

To jest schemat silnika jednofazowego,strzałeczki pokazują bieguny(1 para biegunów na fazę)czyli obroty około 2800
Zaczerpnięte z
https://kgrant.ru/pl/how-to-determine-the-starting-and-working-winding-the-difference-between-starting-and-working-windings/
« Ostatnia zmiana: 2019-10-22 | 23:19:08 wysłana przez krzyś48 »
ziarnko do ziarnka zbierze się dwa ziarka

Offline drhambone

  • Zaawansowany użyszkodnik
  • ****
  • Wiadomości: 282
Odp: Jak podłączyć silnik 3-fazowy 2-biegowy ?
« Odpowiedź #36 dnia: 2019-10-22 | 23:32:48 »
Ciężko mi to wytłumaczyć i jak na złość nie mogę znaleźć zdjęcia w necie. Wystarczy wyprowadzić do puszki początki i środki uzwojeń. Końce są na stałe połączone.

Wyobraź sobie silnik jednobiegowy, trzy uzwojenia połączone w gwiazdę. Ich początki to U1, V1,W1 są wyprowadzone do puszki, a końce U2, V2 i W2 połączone na stałe, nie widzimy tego połączenia. Teraz przetnij każde z tych uzwojeń w połowie ich długości i te przecięcia wyprowadź do puszki i nazwij je U3,V3 i W3.

Jeśli podłączysz fazy L1, L2, L3 pod U1, V1 i W1 to masz gwiazdę o liczbie n - biegunów. Jeśli zewrzesz U1,V1 i W1 a fazy podłączysz pod środki uzwojeń U3, V3, W3 to masz podwójną gwiazdę o liczbie n/2 - biegunów.  Czyli jeśli miałeś silnik o 2 parach biegunów, to w gwiazdę bedziesz miał 2 pary, czyli 1500obr, a podwójną gwiazdę 1 parę, czyli 3000 obr.

Nie wiem na ile to jasne :)

Pozdrawiam

Offline agoliat

  • Aktywny użyszkodnik
  • ***
  • Wiadomości: 119
Odp: Jak podłączyć silnik 3-fazowy 2-biegowy ?
« Odpowiedź #37 dnia: 2019-10-23 | 00:32:52 »
Nie wiem na ile to jasne
Ja chciałem tylko trzy kabelki podpiąć a tu przechodzimy do "rocket science" :)
ale nie mam nic przeciwko temu

Offline agoliat

  • Aktywny użyszkodnik
  • ***
  • Wiadomości: 119
Odp: Jak podłączyć silnik 3-fazowy 2-biegowy ?
« Odpowiedź #38 dnia: 2019-10-23 | 00:59:20 »
brać... wybierać... nie żałować,bida musi pofolgować
No więc znalazłem łączniki w miarę dostępne ale NAWROTNE za
115 zł - https://www.elektrykasklep.pl/towar/sk10-7-8538-p03-spamel-lacznik-krzywkowy-pulpit/

200 zł - https://fabrykaelektryka.pl/lacznik-krzywkowy-2-1-0-1-2-uklad-dahlandera-2-predkosci-2-kierunki-20a-do-wbudowania-t0-6-15866z-067326-eaton-p-79100.html

Ale one są w moim przypadku nieporęczne. Ja najczęściej będę wiercił na wysokich obrotach a w tych łącznikach wymagane jest załączenie wpierw niskich a później dopiero wysokich obrotów.

Chyba najbardziej to by mi pasowało dać dwa łączniki

Jeden to ŁĄCZNIK KRZYWKOWY DAHLANDERA z dwoma prędkościami ale jednym kierunkiem
https://www.elektrykasklep.pl/towar/041222-eaton-moeller-lacznik-krzywkowy-wbudowania/

oraz

ŁĄCZNIK KRZYWKOWY LEWO PRAWO
https://allegro.pl/oferta/lacznik-krzywkowy-16a-lewo-prawo-w-obudowie-ip65-5570771519

I wyobrażam sobie to tak że raz ustawiam żądane obroty(niskie lub wysokie) a później to już tylko steruję łącznikiem LEWO/PRAWO

Będzie to działać ???????????

ewentualnie mogę dodać jeszcze na początek wyłącznik do silnika 3-fazowego na przyciski co by normy spełnić,
https://www.emag.pl/wylacznik-do-silnik-3faz-400v-kedu-koa1t-wlacznik-16/pd/DMDKDLBBM/
ale to już robi się trochę jak sterowanie promem kosmicznym :)

Offline Qiub

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2978
Odp: Jak podłączyć silnik 3-fazowy 2-biegowy ?
« Odpowiedź #39 dnia: 2019-10-23 | 01:30:56 »

Online Insider

  • Aktywny użyszkodnik
  • ***
  • Wiadomości: 159
  • Kornik Kornikowi Dzięciołem
Odp: Jak podłączyć silnik 3-fazowy 2-biegowy ?
« Odpowiedź #40 dnia: 2019-10-23 | 06:10:37 »
Będzie, co ma nie działać  :D

Offline krzyś48

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1603
  • Wolność,kocham i rozumiem,wolności...
Odp: Jak podłączyć silnik 3-fazowy 2-biegowy ?
« Odpowiedź #41 dnia: 2019-10-23 | 09:30:15 »
ale to już robi się trochę jak sterowanie promem kosmicznym :)
Toż to do wiertarki ma być,daj jeden wyłącznik elektromagnetyczny podepnij na stałe na kostce i już ???
Silniki dwubiegowe były wykorzystywane w jakiś tam maszynach produkcyjnych, dajmy na to praca do przodu i szybki powrót do pozycji wyjściowej :)
Jak zaczniesz kupywać te tanie wyłączniki, to ci wyjdzie że kupisz sobie nowy silnik,taki jaki trzeba :)

ziarnko do ziarnka zbierze się dwa ziarka

Offline amciek

  • Zaawansowany użyszkodnik
  • ****
  • Wiadomości: 416
Odp: Jak podłączyć silnik 3-fazowy 2-biegowy ?
« Odpowiedź #42 dnia: 2019-11-10 | 07:39:12 »
Jaka moc ma ten silnik? Nie prościej falownik do tego użyć? Falownik będzie co prawda kosztować więcej niż te przełączniki ale komfort użytkowania Imvho dużo lepszy.

Offline agoliat

  • Aktywny użyszkodnik
  • ***
  • Wiadomości: 119
Odp: Jak podłączyć silnik 3-fazowy 2-biegowy ?
« Odpowiedź #43 dnia: 2019-11-12 | 08:48:54 »
0.24/0.95 kW odpowiednio dla pierwszej i drugiej prędkości

Zakupiłem włącznik LEWO ZERO PRAWO i zostawię chwilowo na drugiej prędkości.
Tutaj koło pasowe(szajba) ma kilka przekładni więc pobawię się tym i zobaczymy czy mi to wystarczy.
Jak nie to będę kombinował dalej.

Aby usprawnić zmianę biegów to chcę zakupić napinacz do paska. Widziałem takie cudo na necie.