Kornikowo - Forum stolarskie
Inne tematy => Inne => Wątek zaczęty przez: agoliat w 2019-10-20 | 18:49:23
-
Cześć
Mam silnik który kiedyś kupiłem do uruchomienia wiertarki stołowej WS15.
Przyszedł czas na jego podłączenie ale chciałbym dla pewności zapytać specjalistów jak to zrobić poprawnie.
Silnik ma dwa uzwojenia w GWIAZDĘ i dzięki temu można uzyskać dwie prędkości obrotowe.
Do wiercenia pewnie będą mi bardziej potrzebne te wyższe obroty(2770) ale chciałbym wiedzieć jak uzyskać i wyższe i te niższe.
Opisałem wyprowadzenia numerami. Generalnie kupiłem silnik z uciętym kablem i tak to kiedyś pracowało.
Bazując na tym opisie
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2560357.html#12262805
wnioskuję że
podłączając fazy TYLKO do zacisków 4-5-6 LUB 1-2-3 powinienem uzyskać NISKIE obroty
Aby uzyskać WYSOKIE obroty podłączam fazy do zacisków 1-2-3 a zaciski 4-5-6 MOSTKUJĘ ze sobą zworką.
lub na odwrót.
PYTANIA
1. Czy moja teoria podłączenia jest poprawna ?
2. Czy można jakoś poznać które wyprowadzenia są od niskich a które od wysokich obrotów ?
3. Może mogę sprawdzić organoleptycznie które wyprowadzenie odpowiada którym obrotom przez podłączenie raz do zacisków 1-2-3 a później do 4-5-6 i nie zepsuję niczego ?
4. Jakaś propozycja wyłącznika lub wyłączników które by obsłużyły prawe i lewe obroty oraz wysokie i niskie ?
Dzięki z góry
-
Może pomoże nie miałem takiego silnika i sam chętnie sie dowiem. Jutro ewentualnie zapytam znajomego elektryka jak bedzie miał czas
-
1 aby uzyskać obroty niskie podłączasz zasilanie pod 1-2-3
szybkie obroty podpinasz zasilanie pod 4-5-6 a 1-2-3mostkujesz
2/3 jeśli podepniesz na odwrót silnik nie ruszy tylko będzie buczał w ten sposób powinieneś rozpoznać które uzwojenie jest które
4 aby móc zmieniać obroty i kierunek obrotów potrzebujesz układu sterowania na kilku stycznikach
-
Nie jestem silny w elektryce ,ale wydaje mi się ,że gwiazda / trójkąt ma te same obroty . Tylko do rozruchu silnika wpierw jest gwiazda ,a potem trójkąt by miał silnik moc . To tak po krótko ,może nie pokręciłem pojęć :)
-
zobacz że na tabliczce jest tylko Y /YY
-
Co oznacza gwiazda/podwójna gwiazda czyli normalnie uzwojenie silnika już jest podłączone w gwiazdę wewnacz
-
Dzięki chłopaki
@Insider potwierdził moją teorię i raczej jestem przekonany że jest ona poprawna.
Jutro zmontuję na szybko i zobaczę jak to pracuje i czy udźwignie wiercenie większym wiertłem.
-
dorzucę :)
(https://static.elektroda.pl/attach/ukad_dahlandera_1020323.jpg)
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3403278.html
jak nikt nie przekładał kabelków to trzymałbym się tego co znalazłeś
(https://obrazki.elektroda.pl/7777976700_1367494982.jpg)
czyli
wysokie obroty-mostek 1U,1V,1W zasilanie 2U,2V,2W
wolne obroty-bez mostka zasilanie 1U,1V,1W
tak wynika z opisów,szkoła była dawno ::) a i pora nocna ::) :)
-
wysokie obroty-mostek 1U,1V,1W zasilanie 2U,2V,2W
wolne obroty-bez mostka zasilanie 1U,1V,1W
Problem w tym że nie wiem które to te "1" a które to te "2" :(
Dziś podłączyłem silnik(bez żadnego zwierania) najpierw zasilaniem do 1-2-3 a później do 4-5-6 i silnik startował i chodził TAK SAMO.
Spodziewałem się że jak podłączę zasilanie do podwójnej gwiazdy(bez zwierania pojedynczej) to zacznie buczeć ale nic z tego.
PYTANIE
Jak podłączę zasilanie do podwójnej gwiazdy a pojedynczą ZEWRĘ to uzyskam wysokie obroty i będzie super.
A czy jak podłączę zasilanie do pojedynczej gwiazdy a podwójną ZEWRĘ to uszkodzę silnik ?
Pytam bo nie wiem jak można inaczej wydedukować które to wyprowadzenie jest które.
-
Na czarnej kostce w puszce silnika powinieneś mieć napisane u1 w1 v1 oraz po drugiej stronie U2 w2 v2
-
Spróbuj podpiąć zasilanie pod zaciski 4.5.6 z rysunku 1.2.3 zmostkuj jeśli silnik ruszy to będzie ok jeśli tylko zabuczy odwrotnie
-
Problem w tym że nie wiem które to te "1" a które to te "2"
Na Twoim drugim zdjęciu z w pierwszego posta na prawo od zacisku "6" nie jest napisane V1 albo W1? Nie na kostce tylko na korpusie obok kostki?
-
Na czarnej kostce w puszce silnika powinieneś mieć napisane u1 w1 v1 oraz po drugiej stronie U2 w2 v2
Powinien być opis ale go nie znalazłem.
Znalazłem schemat podłączenia, podobny jak wkleił @krzyś48, pod deklem. Problem w tym że dekiel jest kwadratowy i mogę sobie go przykręcać jak mi się chce więc i na tym wzorować się nie mogę.
Na Twoim drugim zdjęciu z w pierwszego posta na prawo od zacisku "6" nie jest napisane V1 albo W1? Nie na kostce tylko na korpusie obok kostki?
Tam jest napisane "6/1" o ile pamiętam, a z drugiej strony(lewej) "AK11"
Spróbuj podpiąć zasilanie pod zaciski 4.5.6 z rysunku 1.2.3 zmostkuj jeśli silnik ruszy to będzie ok jeśli tylko zabuczy odwrotnie
Spróbuję dziś wieczorem,
mam nadzieję że poczuję wiatr we włosach od obrotów a nie swąd topiącej się izolacji uzwojenia :D
-
Mój elektryk się nie odzywa, ja na przełączniku miałem oznaczenia l1,l2,l3 i U,W,V :) jazda z tymi symbolami jest
-
jazda z tymi symbolami jest
anu jest
Na upartego mógłbym zrobić pomiary rezystancji pomiędzy wyprowadzeniami i w ten sposób pewnie dojść co jest co.
Tak by pewnie zrobił elektryk.
Ja bym musiał jeszcze takie pomiary skonfrontować z teorią która jest w internecie.
A to może dać podobne skutki jak próbne podłączenie raz tu raz tu :)
Generalnie myślałem że jest to bardziej czytelne i oczywiste dla znawców tematu.
-
Skąd jesteś?
-
Z Wrocławia Ci on, z Wrocławia... ;D
-
Cholera !
Nawet tu się nie da ukryć :P :)
-
To troszku za daleko ;D
-
To troszku za daleko
To może i dobrze bo jak sfajczę silnik to smrodu czuć nie będziesz :P
Zresztą, sam wyjeżdżam do Szczebrzeszyna jutro więc ewentualnym smrodem inhalować się długo nie będę :D
-
Raczej nie spalisz silnika złym podłączeniem tak jak napisałem niżej powinno śmigać :D
-
"Raczej" - słowo klucz :)
Spoko, dam znać wieczorem
-
Jeśli w bezpiecznikach nie ma gwoździ i jest odpowiednia selektywnoasc zabezpieczen to nic złego się nie stanie 8)
-
Agoliat, a masz coś fajnego, co ewentualnie możesz zostawić dla korników? ;D ;D ;D
-
A co może się stać? Co najwyżej ustawisz która jest wyzsza a która niższa ;) prędkość
-
Jeśli w bezpiecznikach nie ma gwoździ i jest odpowiednia selektywnoasc zabezpieczen to nic złego się nie stanie
Jak by to powiedział IT-owiec
"Nie ma nic lepszego niż testy na środowisku produkcyjnym" :D
Agoliat, a masz coś fajnego, co ewentualnie możesz zostawić dla korników?
Być może będę miał silnik elektryczny - buczący i śmierdzący :)
A jak dobrze pójdzie to i sporo elektro-śmieci jak watowane bezpieczniki mam :)
A co może się stać? Co najwyżej ustawisz która jest wyzsza a która niższa
Może się tak stać że i ta wyższa i ta niższa prędkość będzie taka sama i równa ZERO :)
Dobra chłopaki, humor dopisuje, zaraz pójdę do szopy na szybko sprawdzić te podłączenie silnika.
Jak bym dłużej nie odpisywał to znaczy że albo sfajczył mi się silnik i nie tylko, albo wkręciło mnie w obroty silnika :)
-
Problem w tym że nie wiem które to te "1" a które to te "2"
Popatrz na schemat gwiazdy
1) jak podłączyłeś do samych 1-UVW po jednej stronie ,to prąd płynie przez 6 uzwojeń
2)jak podłączyłeś do samych 2- UVW po drugiej stronie,to prąd płynie tylko przez 3 uzwojenia a na 3 następnych występuje tylko napięcie :)
sugeruję że może pracował podobnie ale z mniejszą mocą :)
tak czy siak jak zasilanie po jednej to mostek z drugiej jak nie wejdzie na obroty to zamień miejscami czyli wszystko odwrotnie
-
Działa
WIELKIE DZIĘKI raz jeszcze dla WAS
Po podłączeniu zasilania do 1-2-3 i zwarciu 4-5-6 BUCZAŁO a się nie kręciło.
Innym razem przy takim podłączeniu silnik się kręcił ale nie miał mocy i strasznie się grzał
Po podłączeniu zasilania do 1-2-3 bez zwarcia 4-5-6 kręciło się i dało się wiercić w dębinie wiertłem 16mm, szło bez problemów.
Po podłączeniu zasilania do 4-5-6 i zwarciu 1-2-3 kręciło się tak szybko że strach podchodzić :)
Finalnie ma być tak
NISKIE : zasilanie 1-2-3 i bez zwarcia
WYSOKIE : zasilanie 4-5-6 i zwarcie 1-2-3
Kupię jakieś przełączniki i wtedy będę porównywał.
Możecie polecić jakiś przełącznik LEWE-STOP-PRAWE obroty oraz pewnie osobno NISKIE WYSOKIE ?
ewentualnie może jest jakiś COMBO to łączy to wszystko ? choć mi się nie wydaje by było.
EDIT : W tym poście źle opisałem podłączenie(na odwrót) dlatego teraz edytuję i poprawiam ponieważ zamontowałem już przełącznik L-0-P
-
Według przepisów maszyna musi być zabezpieczona przed ponownym samoczynnym zalaczeniem czyli przyciski ;D
Przełączników na obroty wyższe i niższe nie widziałem chyba że starego typu
-
dźwięk silnika jest delikatnie inny.
Jak wyższy to i obroty wyższe :)
Jeżeli ma to być do wiertarki to taki schemacik według mnie
https://www.falowniki.edu.pl/automatyczny-przelacznik-1-kierunek-obrotow-2-predkosci
ale są i inne
https://www.falowniki.edu.pl/schematy-sterowania-silnikami
brać... wybierać... nie żałować,bida musi pofolgować ;D :P
-
A tu masz 2 kierunki i 2 predkosci
https://www.falowniki.edu.pl/uklad-dahlandera-2-kierunki-2-predkosci-1
-
Przełączników na obroty wyższe i niższe nie widziałem chyba że starego typu
Ja też nie ...ale...
https://www.venture.pl/akcesoria-elektryczne/przelaczniki/o-y-yy
-
Ja mam pytanie do bieglejszych w temacie czy dobrze myślę? Ten silnik jak rozumiem ma 6 par biegunów z których każda jest wyprowadzona do puszki. W przypadku podłączenia każdej pary biegunów naprzemiennie do kolejnych faz tj 1 do tej samej fazy co 4 , 2 z 5 itd. będziemy mieli taki układ jak w zwykłym silniku z 1440 obr.
Czy można też połączyć dwie sąsiadujące pary biegunów kolejno do tych samych faz, tj. 1 z 2 do L1, 3 z 4 do L2 a 5 z 6 do L3? Wg mojego rozumowania powinniśmy wtedy otrzymać układ z 3 parami biegunów i silnik powinien kręcić 2880 obr.
-
Cześć
Uzwojenie to nie liczba par biegunów. Uzwojenia mogą mieć różną, stałą lub przełączaną ilość par biegunów.
Ten silnik ma uzwojenia z przełączaną liczbą par biegunów 1 i 2, czyli będzie się kręcił z prędkościami tylko 1500 i 3000 obr/min (tzn. pole, a wirnik minus poślizg).
Układów uzwojeń z nieparzystą liczbą par biegunów raczej się nie stosuje, nie pamiętam dlaczego :)
Ogólnie trzeba pamiętać, że:
- 4 pary - 750 obr
- 2 pary - 1500obr
- 1 para - 3000 obr
Ktoś pytał wcześniej w poście czy jak się połaczy inaczej ten silnik niż gwiazda - podwójna gwiazda to się spali. Tak spali się :) Przerabiałem to jako początkujący elektryk 15 lat temu.
Pozdrawiam
Tomek
-
Ale chyba żeby dało się uzyskać podwójną gwiazdę trzeba wyprowadzić do puszki początki wszystkich cewek a końce są połączone na stałe wewnątrz silnika. Z tego co kojarzę w silniku jednobiegowym do puszki są wyprowadzone początki i końce wszystkich uzwojeń (nie jestem elektrykiem więc może coś pokręciłem).
-
6 par biegunów z których każda jest wyprowadzona do puszki
No to błysnę matematyką :o ::) :P ;D
6x2=12 przewodów w puszce ;) Z tego co kojarzę w silniku jednobiegowym do puszki są wyprowadzone początki i końce wszystkich uzwojeń
Jak silnik z fabryki wychodzi to tak ,ale i to nie reguła.
A jak jest przezwajany to łączy się w gwiazdę lub trójkąt w środku i wyprowadza tylko zasilanie,chyba że silnik może pracować w układzie gwiazda/trójkąt :)
Każdy silnik posiada taką mapę uzwojeń
(https://kgrant.ru/assets/7928256e3f8.jpg)
To jest schemat silnika jednofazowego,strzałeczki pokazują bieguny(1 para biegunów na fazę)czyli obroty około 2800
Zaczerpnięte z
https://kgrant.ru/pl/how-to-determine-the-starting-and-working-winding-the-difference-between-starting-and-working-windings/
-
Ciężko mi to wytłumaczyć i jak na złość nie mogę znaleźć zdjęcia w necie. Wystarczy wyprowadzić do puszki początki i środki uzwojeń. Końce są na stałe połączone.
Wyobraź sobie silnik jednobiegowy, trzy uzwojenia połączone w gwiazdę. Ich początki to U1, V1,W1 są wyprowadzone do puszki, a końce U2, V2 i W2 połączone na stałe, nie widzimy tego połączenia. Teraz przetnij każde z tych uzwojeń w połowie ich długości i te przecięcia wyprowadź do puszki i nazwij je U3,V3 i W3.
Jeśli podłączysz fazy L1, L2, L3 pod U1, V1 i W1 to masz gwiazdę o liczbie n - biegunów. Jeśli zewrzesz U1,V1 i W1 a fazy podłączysz pod środki uzwojeń U3, V3, W3 to masz podwójną gwiazdę o liczbie n/2 - biegunów. Czyli jeśli miałeś silnik o 2 parach biegunów, to w gwiazdę bedziesz miał 2 pary, czyli 1500obr, a podwójną gwiazdę 1 parę, czyli 3000 obr.
Nie wiem na ile to jasne :)
Pozdrawiam
-
Nie wiem na ile to jasne
Ja chciałem tylko trzy kabelki podpiąć a tu przechodzimy do "rocket science" :)
ale nie mam nic przeciwko temu
-
brać... wybierać... nie żałować,bida musi pofolgować
No więc znalazłem łączniki w miarę dostępne ale NAWROTNE za
115 zł - https://www.elektrykasklep.pl/towar/sk10-7-8538-p03-spamel-lacznik-krzywkowy-pulpit/
200 zł - https://fabrykaelektryka.pl/lacznik-krzywkowy-2-1-0-1-2-uklad-dahlandera-2-predkosci-2-kierunki-20a-do-wbudowania-t0-6-15866z-067326-eaton-p-79100.html
Ale one są w moim przypadku nieporęczne. Ja najczęściej będę wiercił na wysokich obrotach a w tych łącznikach wymagane jest załączenie wpierw niskich a później dopiero wysokich obrotów.
Chyba najbardziej to by mi pasowało dać dwa łączniki
Jeden to ŁĄCZNIK KRZYWKOWY DAHLANDERA z dwoma prędkościami ale jednym kierunkiem
https://www.elektrykasklep.pl/towar/041222-eaton-moeller-lacznik-krzywkowy-wbudowania/
oraz
ŁĄCZNIK KRZYWKOWY LEWO PRAWO
https://allegro.pl/oferta/lacznik-krzywkowy-16a-lewo-prawo-w-obudowie-ip65-5570771519
I wyobrażam sobie to tak że raz ustawiam żądane obroty(niskie lub wysokie) a później to już tylko steruję łącznikiem LEWO/PRAWO
Będzie to działać ???????????
ewentualnie mogę dodać jeszcze na początek wyłącznik do silnika 3-fazowego na przyciski co by normy spełnić,
https://www.emag.pl/wylacznik-do-silnik-3faz-400v-kedu-koa1t-wlacznik-16/pd/DMDKDLBBM/
ale to już robi się trochę jak sterowanie promem kosmicznym :)
-
(https://www.interasistmen.se/wp-content/uploads/2014/01/Stephen-Colbert-Popcorn.gif)
-
Będzie, co ma nie działać :D
-
ale to już robi się trochę jak sterowanie promem kosmicznym :)
Toż to do wiertarki ma być,daj jeden wyłącznik elektromagnetyczny podepnij na stałe na kostce i już ???
Silniki dwubiegowe były wykorzystywane w jakiś tam maszynach produkcyjnych, dajmy na to praca do przodu i szybki powrót do pozycji wyjściowej :)
Jak zaczniesz kupywać te tanie wyłączniki, to ci wyjdzie że kupisz sobie nowy silnik,taki jaki trzeba :)
-
Jaka moc ma ten silnik? Nie prościej falownik do tego użyć? Falownik będzie co prawda kosztować więcej niż te przełączniki ale komfort użytkowania Imvho dużo lepszy.
-
0.24/0.95 kW odpowiednio dla pierwszej i drugiej prędkości
Zakupiłem włącznik LEWO ZERO PRAWO i zostawię chwilowo na drugiej prędkości.
Tutaj koło pasowe(szajba) ma kilka przekładni więc pobawię się tym i zobaczymy czy mi to wystarczy.
Jak nie to będę kombinował dalej.
Aby usprawnić zmianę biegów to chcę zakupić napinacz do paska. Widziałem takie cudo na necie.