Jak podłączyć silnik 3-fazowy 2-biegowy ?

Zaczęty przez agoliat, 2019-10-20 | 18:49:23

Poprzedni wątek - Następny wątek

agoliat

Cześć

Mam silnik który kiedyś kupiłem do uruchomienia wiertarki stołowej WS15.
Przyszedł czas na jego podłączenie ale chciałbym dla pewności zapytać specjalistów jak to zrobić poprawnie.

Silnik ma dwa uzwojenia w GWIAZDĘ i dzięki temu można uzyskać dwie prędkości obrotowe.
Do wiercenia pewnie będą mi bardziej potrzebne te wyższe obroty(2770) ale chciałbym wiedzieć jak uzyskać i wyższe i te niższe.

Opisałem wyprowadzenia numerami. Generalnie kupiłem silnik z uciętym kablem i tak to kiedyś pracowało.

Bazując na tym opisie
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2560357.html#12262805

wnioskuję że
podłączając fazy TYLKO do zacisków 4-5-6 LUB 1-2-3 powinienem uzyskać NISKIE obroty

Aby uzyskać WYSOKIE obroty podłączam fazy do zacisków 1-2-3 a zaciski 4-5-6 MOSTKUJĘ ze sobą zworką.
lub na odwrót.

PYTANIA
1. Czy moja teoria podłączenia jest poprawna ?
2. Czy można jakoś poznać które wyprowadzenia są od niskich a które od wysokich obrotów ?
3. Może mogę sprawdzić organoleptycznie które wyprowadzenie odpowiada którym obrotom przez podłączenie raz do zacisków 1-2-3 a później do 4-5-6 i nie zepsuję niczego ?
4. Jakaś propozycja wyłącznika lub wyłączników które by obsłużyły prawe i lewe obroty oraz wysokie i niskie ?

Dzięki z góry

Bill Door

https://youtu.be/b6naZX4CEA0

Może pomoże nie miałem takiego silnika i sam chętnie sie dowiem. Jutro ewentualnie zapytam znajomego elektryka jak bedzie miał czas
Gif-ted guy.

Insider

1 aby uzyskać obroty niskie podłączasz zasilanie pod 1-2-3
szybkie obroty podpinasz zasilanie pod 4-5-6 a 1-2-3mostkujesz
2/3 jeśli podepniesz na odwrót silnik nie ruszy tylko będzie buczał w ten sposób powinieneś rozpoznać które uzwojenie jest które
4 aby móc zmieniać obroty i kierunek obrotów potrzebujesz układu sterowania na kilku  stycznikach

tomekz

Nie jestem silny  w elektryce ,ale wydaje mi się  ,że gwiazda / trójkąt ma te same obroty . Tylko do rozruchu silnika wpierw jest  gwiazda ,a potem trójkąt by miał silnik moc . To tak po krótko ,może nie pokręciłem pojęć  :)

Bill Door

Gif-ted guy.

Insider

Co oznacza gwiazda/podwójna gwiazda czyli normalnie uzwojenie silnika już jest podłączone w gwiazdę wewnacz

agoliat

Dzięki chłopaki

@Insider potwierdził moją teorię i raczej jestem przekonany że jest ona poprawna.

Jutro zmontuję na szybko i zobaczę jak to pracuje i czy udźwignie wiercenie większym wiertłem.

krzyś48

dorzucę :)

https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3403278.html


jak nikt nie przekładał kabelków to trzymałbym się tego co znalazłeś

czyli
wysokie obroty-mostek 1U,1V,1W zasilanie 2U,2V,2W
wolne obroty-bez mostka zasilanie 1U,1V,1W
tak wynika z opisów,szkoła była dawno   ::) a i pora nocna ::) :)
ziarnko do ziarnka zbierze się dwa ziarka

agoliat

Cytat: krzyś48 w 2019-10-20 | 23:49:48
wysokie obroty-mostek 1U,1V,1W zasilanie 2U,2V,2W
wolne obroty-bez mostka zasilanie 1U,1V,1W
Problem w tym że nie wiem które to te "1" a które to te "2" :(

Dziś podłączyłem silnik(bez żadnego zwierania) najpierw zasilaniem do 1-2-3 a później do 4-5-6 i silnik startował i chodził TAK SAMO.
Spodziewałem się że jak podłączę zasilanie do podwójnej gwiazdy(bez zwierania pojedynczej) to zacznie buczeć ale nic z tego.

PYTANIE
Jak podłączę zasilanie do podwójnej gwiazdy a pojedynczą ZEWRĘ to uzyskam wysokie obroty i będzie super.
A czy jak podłączę zasilanie do pojedynczej gwiazdy a podwójną ZEWRĘ to uszkodzę silnik ?

Pytam bo nie wiem jak można inaczej wydedukować które to wyprowadzenie jest które.

Insider

Na czarnej kostce w puszce silnika powinieneś mieć napisane u1 w1 v1 oraz po drugiej stronie U2 w2 v2

Insider

Spróbuj podpiąć zasilanie pod zaciski 4.5.6 z rysunku 1.2.3 zmostkuj jeśli silnik ruszy to będzie ok jeśli tylko zabuczy odwrotnie

KolA

Cytat: agoliat w 2019-10-21 | 23:57:59 Problem w tym że nie wiem które to te "1" a które to te "2"

Na Twoim drugim zdjęciu z w pierwszego posta na prawo od zacisku "6" nie jest napisane V1 albo W1? Nie na kostce tylko na korpusie obok kostki?

agoliat

Cytat: Insider w 2019-10-22 | 06:13:30 Na czarnej kostce w puszce silnika powinieneś mieć napisane u1 w1 v1 oraz po drugiej stronie U2 w2 v2
Powinien być opis ale go nie znalazłem.
Znalazłem schemat podłączenia, podobny jak wkleił @krzyś48, pod deklem. Problem w tym że dekiel jest kwadratowy i mogę sobie go przykręcać jak mi się chce więc i na tym wzorować się nie mogę.

Cytat: KolA w 2019-10-22 | 07:44:35 Na Twoim drugim zdjęciu z w pierwszego posta na prawo od zacisku "6" nie jest napisane V1 albo W1? Nie na kostce tylko na korpusie obok kostki?
Tam jest napisane "6/1" o ile pamiętam, a z drugiej strony(lewej) "AK11"

Cytat: Insider w 2019-10-22 | 06:17:26 Spróbuj podpiąć zasilanie pod zaciski 4.5.6 z rysunku 1.2.3 zmostkuj jeśli silnik ruszy to będzie ok jeśli tylko zabuczy odwrotnie
Spróbuję dziś wieczorem,
mam nadzieję że poczuję wiatr we włosach od obrotów a nie swąd topiącej się izolacji uzwojenia :D

Bill Door

Mój elektryk się nie odzywa, ja na przełączniku miałem oznaczenia l1,l2,l3 i U,W,V  :) jazda z tymi symbolami jest
Gif-ted guy.

agoliat

Cytat: Bill Door w 2019-10-22 | 08:47:40 jazda z tymi symbolami jest
anu jest

Na upartego mógłbym zrobić pomiary rezystancji pomiędzy wyprowadzeniami i w ten sposób pewnie dojść co jest co.
Tak by pewnie zrobił elektryk.
Ja bym musiał jeszcze takie pomiary skonfrontować z teorią która jest w internecie.
A to może dać podobne skutki jak próbne podłączenie raz tu raz tu :)

Generalnie myślałem że jest to bardziej czytelne i oczywiste dla znawców tematu.