Autor Wątek: Otwory w blacie  (Przeczytany 518 razy)

Offline dzikyboo

  • Użyszkodnik
  • **
  • Wiadomości: 72
Otwory w blacie
« dnia: 2021-10-01 | 14:33:44 »
Czy jeżeli znam położenie przyszłych otworów w blacie (dębowym) pod np umywalki to czy cos stoi na przeszkodzie żeby uwzględnić je już na etapie klejenia? Tzn w środek dać krótsze lamele tak żeby nie musieć nic wycinać po sklejeniu?

Offline ozi

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 6892
    • rachunek
Odp: Otwory w blacie
« Odpowiedź #1 dnia: 2021-10-01 | 14:44:26 »
Jakoś nie widzę możliwości dokładnego/precyzyjnego wyznaczenia miejsca pod otwór. Ja na etapie klejonki materiał mam dłuższy niż będę potrzebował. Czasami 3 a częściej 5-7cm. Nigdy nie jest to ustalone dokładnie.
nie przeszkadzaj kobieto !!! - na forum jestem

Offline dzikyboo

  • Użyszkodnik
  • **
  • Wiadomości: 72
Odp: Otwory w blacie
« Odpowiedź #2 dnia: 2021-10-01 | 14:53:43 »
W moim przypadku będą to otwory w zasadzie rewizyjne, ich położenie i rozmiar pi*drzwi, umywalki nablatowe. Zasadniczo to rozchodzi się o to, że materiał mam na styk i ze 2 lamele są tak krzywe, że może mi nie wystarczyć grubości, żeby utrzymać wymaganą długość. Skrócenie oszczędziło by sporo strugo-godzin i materiału. Geometrycznie nie widzę przeciwskazań, ale zastanawiam się czy ktoś może wie o jakiś "haczykch" których nie przewidziałem

Offline ozi

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 6892
    • rachunek
Odp: Otwory w blacie
« Odpowiedź #3 dnia: 2021-10-01 | 14:59:06 »
Rewizyjne? Napisz coś więcej
nie przeszkadzaj kobieto !!! - na forum jestem

Offline dzikyboo

  • Użyszkodnik
  • **
  • Wiadomości: 72
Odp: Otwory w blacie
« Odpowiedź #4 dnia: 2021-10-01 | 15:03:40 »
przepust na syfon, woda do baterii
wg szkicu mniej wiecej

Offline ozi

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 6892
    • rachunek
Odp: Otwory w blacie
« Odpowiedź #5 dnia: 2021-10-01 | 15:06:33 »
Pod syfon i pod armaturę otwory powinny być okrągłe
I tu jest problem późniejszego ich wykonania
Otwornica (albo fosner, choć takiego fi 50 raczej nie widziałem) potrzebuje materiału do prowadzenia wiertła
nie przeszkadzaj kobieto !!! - na forum jestem

Offline dzikyboo

  • Użyszkodnik
  • **
  • Wiadomości: 72
Odp: Otwory w blacie
« Odpowiedź #6 dnia: 2021-10-01 | 15:10:41 »
abstrah**ąc od armatury i zwyczajów w tej dziedzinie, chodzi mi o zagadnienia związane wyłącznie z drewnem, czy np nie wykrzywi się taka klejonka "z okienkami" czy cokolwiek.

Offline Daraas

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3003
Odp: Otwory w blacie
« Odpowiedź #7 dnia: 2021-10-01 | 15:14:41 »
Ja tam bym robił po całości ... za dużo niewiadomych przy niewielkiej stracie jakbyś zrobił pełną klejonkę ... chyba szkoda pitolenia się ...

Offline ozi

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 6892
    • rachunek
Odp: Otwory w blacie
« Odpowiedź #8 dnia: 2021-10-01 | 15:22:14 »
abstrah**ąc od armatury i zwyczajów w tej dziedzinie, chodzi mi o zagadnienia związane wyłącznie z drewnem, czy np nie wykrzywi się taka klejonka "z okienkami" czy cokolwiek.

otwory pod syfony i armaturę raczej nie mogą być na chybił trafił, tak myślę 🤷🏼‍♂️
klejonki się krzywią jak są
- zrobione z nieodpowiedniego materiału,
- źle zrobione
- źle zabezpieczone
tu nie chodzi o zwyczaje, masz za mało materiału to dokup i zrób blat bez dziur
nie przeszkadzaj kobieto !!! - na forum jestem

Offline dzikyboo

  • Użyszkodnik
  • **
  • Wiadomości: 72
Odp: Otwory w blacie
« Odpowiedź #9 dnia: 2021-10-01 | 15:46:11 »
a tak przewrotnie zapytam, jakby blat miał być okrągły to też należało by kleić kwadrat a potem odcinać rogi?

otwory pod syfony i armaturę raczej nie mogą być na chybił trafił
mogą, jeśli umywalka jest duża, nablatowa, montaż baterii na umywalce a inwestor woli raczej większy niż mniejszy otwór to imo można łatwo oszacować pozycję otworu przed montażem

masz za mało materiału to dokup
nie chce mi się, 17km mam  :P

Niemniej, jak struganie "mi wyjdzie" to pewnie skleję po całości.
Nie zrozumcie mnie źle, to nie tak, że zadaję pytanie i nie słucham odpowiedzi :) po prostu lubię podrążyć w temacie :)



Offline ozi

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 6892
    • rachunek
Odp: Otwory w blacie
« Odpowiedź #10 dnia: 2021-10-01 | 16:00:22 »
a tak przewrotnie zapytam, jakby blat miał być okrągły to też należało by kleić kwadrat a potem odcinać rogi?

oczywiście, kwadrat prostokąt obojętnie, byle klejonka była większa od zakładanego elementu,
inna opcja robić klejonkę w kształt kola - nie widzę tego (nie wspominając o ściśnięciu)

i nie drążysz temat tylko dręczysz temat 🤣
nie przeszkadzaj kobieto !!! - na forum jestem

Offline dzikyboo

  • Użyszkodnik
  • **
  • Wiadomości: 72
Odp: Otwory w blacie
« Odpowiedź #11 dnia: 2021-10-01 | 23:46:11 »
oczywiście, kwadrat prostokąt obojętnie

a ja to bym koło bez wahania skleił z różnych długości lameli, ściskami nie ma problemu to ogarnąć - zero waste :)

analogicznie jak tu


Online tomekz

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1929
Odp: Otwory w blacie
« Odpowiedź #12 dnia: 2021-10-02 | 08:58:04 »
abstrah**ąc od armatury i zwyczajów w tej dziedzinie, chodzi mi o zagadnienia związane wyłącznie z drewnem, czy np nie wykrzywi się taka klejonka "z okienkami" czy cokolwiek.

Klej będzie  dobrze

Offline Stasiek

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 599
Odp: Otwory w blacie
« Odpowiedź #13 dnia: 2021-10-02 | 10:12:13 »
przepust na syfon, woda do baterii
wg szkicu mniej wiecej

Tak jak ci tomekz napisał - klej.
Ja zrobiłem kiedyś taki blat pod zlew do kuchni właśnie tak jak ty pokazujesz na rysunku. Też zależało mi żeby zużyć resztki a nie kleic z całych lamel a potem połowe wyciąć na 2komorowy zlew.
Więc skleiłem z 2 długich lamel - jedna z przodu druga z tyłu. Reszta to takie krótkie kawałki po 15-20cm. Trzyma się już ze 2 lata. Ale upi***liwe było struganie żeby to się wszystko zeszło. Szybciej bym zrobił z pełnych lamel. Ale oszczędność materiału była.

Offline dzikyboo

  • Użyszkodnik
  • **
  • Wiadomości: 72
Odp: Otwory w blacie
« Odpowiedź #14 dnia: 2021-10-02 | 22:11:18 »
Tak jak ci tomekz napisał - klej.

Tak, tomekz potrafi doradzić w temacie klejenia :D