Jak się nie znasz na 4x4 to krótkie szkolenie:
Napęd na 4x4 może być realizowany jako
- stały napęd na 2 osie (full time) - np. Land Rover Discovery, Defender, Toyota Land Cruiser
- napęd na jedną oś z dołączaną na sztywno drugą osią (part time) - np. większość pick up'ów, ale też Nissan Patrol
- napęd elektronicznie rozdzialnany pomiędzy osie i/lub koła - zdecydowana większość SUVów
Specjalnie piszę o osiach a nie kołach bo potocznie nazwawa napęd na 4 koła jest skrótem myślowym. Wszyskto z uwagi na mechanizm(y) różnicowy(e), który rozdziale moment obrotowy i w oparciu o zasady fizyki przekazuje moment obrotowy na koło które jest mniej (!!!) obciążone. Więc w skrajnym przypadku np. 2 koła na różnych osiach w błocie a kolejne 2 koła na asfalcie uniemożliwią wyjechanie z opresji. Samochód będzie kręcił kołami w błocie przekazując tylko na nie momen obrotowy, pozosałe dwa koła na asfalcie będą nieruchome.
Sytuację ratują blokady mechanizmów różnicowych, których w typowym układzie możemy mieć aź 3 szt.: przednia oś, tylna oś, oraz centralny mechanizm róznicowy (tak np. ma Mercedes G). Czasami nie ma centralnego mechnizmu różnicowego (w przypadku samochodów ze sztywno dopinaną przednią osią). Wówczas takim autem nie można jechać z załączonym napędem dołączonej osi po utwardzonej nawierzchni.
Tyle o napędach.
Osobną kwestią jest tzw. reduktor czyli skrzynia rozdzielcza czyli innymi słowy druga skrzynia biegów z przełożeniem LOW i HIGH. Wówczas przy wyborze LOW mamy do dyspozycji biegi terenowe a przy wyborze HIGH mamy do dyspozycji biegi szosowe. Nie ma to jednak większego znaczenia dla trakcji samochodu a głównie dotyczy mocy samochodu i prędkości na poszczególnych biegach.