Autor Wątek: Ręczne wiercenie w gatunkowej stali  (Przeczytany 5520 razy)

Offline wojo72

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 749
Ręczne wiercenie w gatunkowej stali
« dnia: 2023-07-24 | 20:05:39 »
Taki problem, mam do przewiercenia z ręki 4 otwory fi 12,5 lub 13 nawiercone wstępnie na fi 8 w gatunkowej stali i okazuje się że to nie takie proste. Blacha kawałek twardej stali 8 mm (kupiony na złomie prawdopodobnie surówka do łychy koparek bo to robią w Kielcach) wspawana w profil 80x80 długości 3 m (podstawa kosza do koszykówki) więc w stacjonarną wiertarkę raczej tego nie wsadzę. Wierciłem na stacjonarnej  przed spawaniem wiertłem hss-co z lidla  8 mm i to poszło bez  problemu (kol. jaworek jeżeli będzie czytał niech opuści ten fragment ;)) ale nie idzie rozwiercić tego ani dewalt extreme 2 (one nadają się mimo super opinii tylko do miekkiej stali) ani fish hss-g czy wurth zebra (wiertła nie są w stanie skrawać i robią się półokrągłe), chińskie kobaltowe idą ale opór skrawania jest taki że z ręki wyrwa wiertarkę i wykrusza wiertło. Na myśl przychodzą mi tylko bosch multimaterial one mają ujemny kąt i bardziej skrobią niż skrawają, jeśli ktoś ma jakieś inne doświadczenia to niech podpowie, ktoś pisał że trepanacyjne widiowe dają radę ale testowałem pilniki widiowe na szlifierkę prostą i szarpie tak że jeden frez pferda skrzywilem :-[.                                                   

Offline fyme

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 10382
  • Chciałem napisać coś mądrego więc... "coś mądrego"
Odp: Ręczne wiercenie w gatunkowej stali
« Odpowiedź #1 dnia: 2023-07-24 | 20:19:02 »
W robocie wiercimy wiertłami Dormer albo Guhring w nierdzewce o grubości ścianki do 5 mm. Dają radę. Otwory robimy od 2 do 15 mm. Później to idą już otwornice.

Offline Axo

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1971
    • Bezcień
Odp: Ręczne wiercenie w gatunkowej stali
« Odpowiedź #2 dnia: 2023-07-24 | 20:41:47 »
Czy to nie czasem hardox Ci sie trafił? Skoro takie twarde.

Offline wojo72

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 749
Odp: Ręczne wiercenie w gatunkowej stali
« Odpowiedź #3 dnia: 2023-07-24 | 21:13:29 »
Czy to nie czasem hardox Ci sie trafił? Skoro takie twarde.

Nie wiem konkretnie co to za materiał, na pewno twardsze niż c45 przed utwardzaniem bo te czasem obrabiam, chyba kupię na próbę te wiertła trepanacyjne bo nie miałem kontaktu a chcę przetestować, jak nie pójdzie to kupię  bosch multimaterial albo przeszlifuję zwykłe widiowe do betonu. Przy okazji info: jakby ktoś chciał  kupić te reklamowane wiertlą bosch point-teq to du*y nie urywają zwykłe hss do miekkiej stali, jedynie bardziej agresywnie ostrzone - fazowana tylna część wiertla.

@fyme, dzięki za info może przetestuję ale ze zwykłymi spiralnymi jest problem że po nawierceniu bierze bardzo grubego wióra, dałem ciała że przed spawaniem nie wierciłem na ostateczny wymiar.                     
« Ostatnia zmiana: 2023-07-24 | 21:26:35 wysłana przez wojo72 »

Offline truszczyk

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1143
Odp: Ręczne wiercenie w gatunkowej stali
« Odpowiedź #4 dnia: 2023-07-24 | 22:41:06 »
Ostatecznie elektroda cienka, maks ampery i otwór się zrobi.

Online pinkpixel

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 5472
  • Nie pasuje ale zmieszczę