Odnowienie szlifierki stołowej

Zaczęty przez Morświn, 2021-01-18 | 00:25:48

Poprzedni wątek - Następny wątek

Morświn

Hej, jakos w grudniu pytałem o to jaką szlifierkę kupić, kupiłem dwie stare które potrzebowały trochę miłości

Na pierwszy ogień poszła niemiecka Spandau Berlin, nie mogę zbyt wiele o niej znaleźć informacji. Po zdjęciu farby z silnika pojawiły się 19 38 w odstępie, czy to może być data?
I czy ktoś pomógł by mi rozszyfrować informacje z tabliczki znamionowej, większość ogarniam ale nie wszystko .

Wszystko wyczyszczone druciana szczotka na szlifierce parkside z regulacją obrotów.

Nowe łożyska, przewody, w sumie łożyska były w  dobrej kondycji ale jak już rozbierałem

Hammerite młotkowy szary na zewnątrz w środku biały, śrubki odrdzewione i polerowane.



Morświn

#1
I może ktoś mi podpowie po co jedna strona kostki jest zmostkowana?

Koszty to 26zl łożyska, przewód, wtyczka okolo 45zl , szczotka na szlifierkę 6zl szlifierka 450zl
Chemię miałem



jaworek


Berbelek


Torqe

Wow. Mega robota.

Jak dobierałeś części do wymiany?No i  skąd brałeś?

pinkpixel

Fajnie :) też lubię takie reanimacje oglądać, sam bym chciał ale na chceniu się kończy :)

Strużyn

Sprawnie i szybko Ci to poszło :) Jak pracuje ?

Rafikus

Cytat: Morświn w 2021-01-18 | 00:30:41 I może ktoś mi podpowie po co jedna strona kostki jest zmostkowana?
Najprawdopodobniej tutaj uzwojenia silnika są podłączone w gwiazdę. Czy z silnika wychodzi 6 żył?

Morświn

#8
Hm w tym temacie jestem zielony, wychodzą 3 przewody do włącznika a jeden jest jakby złączony w sensie nigdzie nie jest podłączony idzie w silnik.

Części jakie były tu potrzebne to w sumie tylko łożyska, do kupienia w każdym sklepie z łożyskami, przewód i wtyczka hurtownia elektryczna

Tu nie martwiłem się o dostępność czegokolwiek bo wszystko da się kupić na luzie.

Może martwił bym się jak by trzeba było dobrać lewe nakrętki do kamieni

Do tej pory miałem problem tylko z pilarka ręczna Black deckera bo łożyska nietypowe i powiedzieli że za kilka stów ściągną z wysp


To co najlepsze były na niej narośle gumy i aluminium, pracowała w wulkanizacji. Ale pracuje tak cicho i równo że nawet nie ma wyczuwalnych wibracji. I to przed wymiana łożysk z kamieniami które założyłem w sumie tylko do zdjęć jest lekka wibracja bo mają za duże otwory, je i tak będę wymieniał na dniach na koło filcowe i bawełniane, bo idzie ona na polerkę.

Elna pójdzie na szlifierkę

Fajne są w niej te szczegóły, fajna regulacja wysunięcia podpórki i jej wysokości, "papier" między zwojami silnika, porcelanowy przełącznik. Ogólnie lubię starocie tego typu

Morświn

To jest ta regulacja wysunięcia z boku

Wszystkie gwinty poprawiałem bo były brudne

Rafikus

Cytat: Morświn w 2021-01-18 | 16:56:14 wychodzą 3 przewody do włącznika a jeden jest jakby złączony w sensie nigdzie nie jest podłączony idzie w silnik.
A gdzie była ta kostka zamontowana i co było do niej podłączone? Bo na twoich zdjęciach nigdzie tego nie widać, tylko sama ta kostka.  Jeżeli z silnika wychodzą tylko trzy żyły i były podłączone do włącznika (plus ten jeden nie podłączony) to wskazuje na to, że silnik jest fabrycznie przystosowany tylko do pracy na trzech fazach 380V. Zostaw wszystko jak było i zwróć uwagę na to, aby ta jedna żyła bya dobrze zaizolowana.

Stuk Puk

Cytat: Morświn w 2021-01-18 | 00:25:48
Na pierwszy ogień poszła niemiecka Spandau Berlin, nie mogę zbyt wiele o niej znaleźć informacji. Po zdjęciu farby z silnika pojawiły się 19 38 w odstępie, czy to może być data?

Tak na szybko - tak to może być data.
A nazwa firmy to Maschinenfabrik Geh & Co.  KG Spandau
KG (Kommanditgesellschaft) - nie mylić z Konzentrationslager ;)

Ale, żeby nie było za wesoło - Niemcy faktycznie przekształcili fabrykę w obóz pracy przymusowej.

https://www.ns-zwangsarbeit.de/de/recherche/lagerdatenbank/?tx_lager_pi1%5B%40widget_LagerPagination_0%5D%5BcurrentPage%5D=9&cHash=3a80413f6916c3090fd3e41c1453ff1f

Niezły kawełek historii masz w swojej norze ;)
"Głupi nie zauważy, mądry pomyśli że tak ma być"

AC

Dać silnik od razu do przewinięcia.
U ojca jest taka stara i się w niej uzwojenia posypały ze starości.

Morświn

Dzięki za garść informacji, wszystko jest podłączone jak było, 3fazy na x y z w kostce i 3 przewody z tych samych x y z idące do przełącznika, z drugiej strony przełącznika 3 przewody idą do silnika, po prostu zaciekawiło mnie zmostkowanie jednej strony kostki, na elektryce się nie znam a powinienem
A no i na obudowę uziemienie na mosiężnej śrubce tak jak było

Wszystko polutowane i poizolowane jak było, oryginalnie kable tylko wymieniłem bo się izolacja tego domagała  i wszystko umyłem.

Przewijać nie mam zamiaru śmiga wszystko narazie, silnik przeczyszczony przemyty i tyle.
Jak się posypie to się będę martwił


krzyś48

Cytat: Morświn w 2021-01-18 | 20:30:45 Dzięki za garść informacji
no to jeszcze szczypta 8)
jeżeli kostka jest oryginalna i tylko trzy przewody wychodzące z silnika
to silnik prawdopodobnie był przewijany
oznaczenia na kostce i mostek wskazuje na to że uzwojenia były połączone w gwiazdę
przezwajacz wyprowadził tylko trzy przewody(mniej pracy)końce uzwojeń połączył na czole uzwojeń silnika
skąd wiem...bo tak w 44-tym ubiegłego wieku robiłem ;D :P
tak wiem ludzie tak długo nie żyją :D ;)
a tutej taka grafika zapożyczona
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic316943.html


ziarnko do ziarnka zbierze się dwa ziarka