Autor Wątek: Przedłużka do wiercenia na tokarce  (Przeczytany 7593 razy)

Online jpyt

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1240
Odp: Przedłużka do wiercenia na tokarce
« Odpowiedź #15 dnia: 2022-11-03 | 20:22:41 »
Chciałem być pomocny. Przekazałem swoje doświadczenia i to co potwierdził mi Przemek na kursie.
Sorry, nie wiedziałem, że tu więksi i lepsi znawcy, a nawet gdybym wiedział, to patrząc na pozostałe wątki nie wpadłbym na to, że lepiej się nie odzywać.
Cofam wszystko co powiedziałem, @Meksykanin nie idź tą drogą, a jeśli to na własne ryzyko.
Wszystkich serdecznie i głęboko przepraszam.

Co do Kępy Marzeń to sorry. Widziałem ze dwa jego filmy. W tym o ostrzeniu. Ręce opadają. Nie będę się wypowiadał.
Przemek ma tytuł Mistrza Stolarstwa i od niedawna jako jeden z nie wielu, również tytuł mistrza tokarstwa.
Specjalnie nie piszę "jest mistrzem stolarstwa" co byłoby językowo poprawne, ale mogłoby być dwojako zrozumiane, a w tej konkretnej rozmowie to już na pewno w ten nie właściwy sposób. Więc poprzestańmy na poziomie papierów potwierdzonych egzaminem państwowym.
Nieznam cię @PWCplus, może masz większe osiągnięcia i wiedzę.
Ja jestem zwykłym programista z drewnianym hobby więc jestem bardziej powściągliwy wyrażaniu opinii na temat wiedzy i nie wiedzy innych korników.
« Ostatnia zmiana: 2022-11-03 | 20:25:14 wysłana przez jpyt »

Offline M.ChObi

  • Moderator Globalny
  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 7868
Odp: Przedłużka do wiercenia na tokarce
« Odpowiedź #16 dnia: 2022-11-03 | 20:46:18 »
To ja jako "experd 'się wypowiem w końcu mam największą z możliwych tokarek potężną 250 :D

Wiertła łopatkowe to zło , testowałem i po 5 sek wyjąłem z uchwytu i założyłem puszkowe .
Cieńki czepień i długie ramie potrafią je wygiąć przy najwolniejszych obrotach .

Puszkowe mają gruby czpień i  nie są podatne ( aż tak )  na różne twardości materiału .

To taka moja obserwacja podparta 3 wytoczonymi misami  ;D

Uda się raz czy dwa( bo wiadomo że są dwa uda :D ) ale raz ja bym nie oszczędzał tym bardziej że puszkowe wiertla nie są aż tak drogie .
Nie jestem jak Fyme , ja nie spamuję , piszę tylko małowartościowe posty w znacznych ilościach .

Offline AC

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 531
Odp: Przedłużka do wiercenia na tokarce
« Odpowiedź #17 dnia: 2022-11-03 | 21:08:58 »

Online MySZ

  • Zaawansowany użyszkodnik
  • ****
  • Wiadomości: 465
    • Blog
Odp: Przedłużka do wiercenia na tokarce
« Odpowiedź #18 dnia: 2022-11-03 | 21:36:33 »
Cholerka, nóż w plecy  ;D

:D

A tak poważnie czy wy robicie coś na tokarce?

20+ lat temu na tokarce do metalu, w technikum :D

Wierciliście kiedyś na wrzecionie, z wiertłem zamontowanym na koniku?

Nigdy ;) Stąd próbuję zrozumieć ;)
Tak tak, to ja.

Online Meksykanin

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1542
  • Nulla dies sine linea
Odp: Przedłużka do wiercenia na tokarce
« Odpowiedź #19 dnia: 2022-11-04 | 00:26:12 »

lepiej się nie odzywać.
Cofam wszystko co powiedziałem, @Meksykanin nie idź tą drogą, a jeśli to na własne ryzyko.
Cieszy mnie, że się odezwałeś i podzieliłeś się swoim doświadczeniem i przekonaniem. Chętnie przetestuję na sobie (na własne ryzyko  ;D ) taką zwykłą przedłużkę i wiertło łopatkowe. Chętnie też porównam samo wiercenie wiertłem łopatkowym do wiercenia wiertłem Forstnera... Będę miał swoje doświadczenia, wrażenia, preferencje i chętnie się podzielę, bo to jest cenne na naszym forum.

Myślę też o podtrzymce do centrowania przedłużki i coś już w głowie mi się tworzy.
Kto chce, szuka sposobu; kto nie chce, szuka wymówki.

Online Meksykanin

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1542
  • Nulla dies sine linea
Odp: Przedłużka do wiercenia na tokarce
« Odpowiedź #20 dnia: 2022-11-04 | 00:33:35 »

Czaderski film. Pochłonął mnie nastój. Miałem wrażenie, jakby w indiańskiej wiosce szykowali się do jakiegoś rytuału albo na polowanie. Odpaliłem drugi raz, żeby zobaczyć jak obrabia flet.  ::)  Ciekawie stabilizuje obrabiany materiał.
Kto chce, szuka sposobu; kto nie chce, szuka wymówki.

Offline PWCplus

  • Zaawansowany użyszkodnik
  • ****
  • Wiadomości: 289
Odp: Przedłużka do wiercenia na tokarce
« Odpowiedź #21 dnia: 2022-11-05 | 12:35:20 »
Wczoraj w Juli natknąłem się na przedłużki.
https://www.jula.pl/catalog/narzedzia-i-maszyny/akcesoria-do-elektronarzedzi/wiertla-koronowe-i-otwornice/akcesoria-do-wiertel-koronowych/przedluzka-189049/

Pręt średnicy 11 mm czyli słusznej. W 3 różnych długościach, max. 300 mm.
Obok leżały HardHead średnicy 9,5.
Jest jakaś wyprzedaż albo promocja więc groszowa sprawa.

Jedyny potencjalnie słaby punkt to sześciokątne gniazdo na wiertło i pojedyncza szpilka.
Z dorobieniem drugiej czy kolejnych nie będziesz miał dużo roboty.

Online Meksykanin

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1542
  • Nulla dies sine linea
Odp: Przedłużka do wiercenia na tokarce
« Odpowiedź #22 dnia: 2022-11-05 | 14:48:37 »
@PWCplus
Dzięki. Rzeczywiście pręt wygląda dość solidniie. Widzę, że są HardHead i Meec Tools (bliźniaczo podobne), jedne i drugie mają wariant 9,5 i 11, wydaje mi się, że to średnica pod trzpień wiertła. Te HardHead, do których wrzuciłeś link, chętnie sobie kupię dla porównania kiedy będą dostępne on-line lub w moich stornach w sklepie, są bardzo tanie.


Sprawy potoczyły się szybko i wkrótce będę mógł porównać różne sposoby wiercenia i zobaczyć, jak mi lepiej i bezpieczniej. W wolnej chwili napiszę, jaki mam zamysł.
Kto chce, szuka sposobu; kto nie chce, szuka wymówki.

Offline PWCplus

  • Zaawansowany użyszkodnik
  • ****
  • Wiadomości: 289
Odp: Przedłużka do wiercenia na tokarce
« Odpowiedź #23 dnia: 2022-11-05 | 15:24:06 »
Miałem w rękach. Co prawda nie mierzyłem, ale pręt (okrągły) wyglądał na 11 mm.

wkrótce będę mógł porównać różne sposoby wiercenia i zobaczyć, jak mi lepiej i bezpieczniej

Kombinuj zatem i daj znać. Powodzenia

Online Meksykanin

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1542
  • Nulla dies sine linea
Odp: Przedłużka do wiercenia na tokarce
« Odpowiedź #24 dnia: 2022-11-10 | 08:14:21 »
Dużo od Was dostałem w tym wątku, przede wszystkim rozmaite sugestie „jak”. Każda sugestia wnosiła coś nowego do moich poszukiwań.


Dziękuję. :) 


Za kilka tygodni będę testowo wiercił na różne sposoby: z tymi amerykańskimi przedłużkami, o których pisałem; ze zwykłymi „marketowymi”;  z tą chińską z Ali; wiertłami łopatkowymi; wiertłami Forstnera; być może z podtrzymką centrującą i bez (jeśli uda mi się taką zrobić)… Wszystko po to, żeby znaleźć wygodny i bezpieczny sposób dla siebie. Po moich próbach chętnie podzielę się swoimi wrażeniami – może komuś się przyda.
Kto chce, szuka sposobu; kto nie chce, szuka wymówki.

Online jpyt

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1240
Odp: Przedłużka do wiercenia na tokarce
« Odpowiedź #25 dnia: 2022-11-10 | 09:02:18 »
Koniecznie daj znać mając już taki przekrój różnych. Zastanawia mnie tylko jedno .... takim na prawdę dobrym systemem jest ten specjalnie do tego stworzony dostępny w sklepie tokarza. Cena spora bo coś koło 700 zł ale .... ile będą Cię kosztować wszystkie te przedłużki do testów?  ;) 

Online Meksykanin

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1542
  • Nulla dies sine linea
Odp: Przedłużka do wiercenia na tokarce
« Odpowiedź #26 dnia: 2022-11-10 | 09:46:38 »
Zastanawia mnie tylko jedno .... takim na prawdę dobrym systemem jest ten specjalnie do tego stworzony dostępny w sklepie tokarza. Cena spora bo coś koło 700 zł ale .... ile będą Cię kosztować wszystkie te przedłużki do testów?


Ten system Gamma Zinken dedykowany do wierceń na tokarce bardzo mi się podoba. Robiąc to przedłużkami nie dorównam wygodzie, bezpieczeństwu i precyzji. Jednak na tę chwilę nie chodzi o cenę, bo jak zauważyłeś i tak ponoszę duży koszt przedłużek i wierteł. Szerokości płytek tnących w tym systemie są w zakresie 40-65mm, a przede mną wiercenie długich otworów 25-27mm.

(Przy okazji: Ta przedłużka z Casto, do której wrzuciłeś link, jest zaskakująco solidna. Nie spodziewałem się.)
Kto chce, szuka sposobu; kto nie chce, szuka wymówki.

Online Meksykanin

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1542
  • Nulla dies sine linea
Odp: Przedłużka do wiercenia na tokarce
« Odpowiedź #27 dnia: 2023-02-14 | 13:44:34 »
Powierciłem… Wiertła Forstnera, łopatkowe, kilka różnych przedłużek… a historia wzięła swój początek z potrzeby wywiercenia na tokarce ok 10 otworów o średnicach 25-28mm i głębokościach ok. 250mm, oraz kilkudziesięciu otworów krótszych o średnicach 30-40mm.

Do wiercenia używałem:
  • Wiertła Forstnera (sękowniki/puszkowe) – różnych firm.
  • Wiertła łopatkowe (płaskie/piórkowe) – różnych firm.
  • Trzy rodzaje przedłużek:
Przedłużka z AliExpress (220pln)
https://pl.aliexpress.com/item/1005003251557170.html?spm=a2g0o.detail.1000014.2.183976ecGcJ2Tq&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.40000.267768.0&scm_id=1007.40000.267768.0&scm-url=1007.40000.267768.0&pvid=48739e8d-2ff2-42be-a0a0-64114ba7daf0&_t=gps-id%3ApcDetailBottomMoreOtherSeller%2Cscm-url%3A1007.40000.267768.0%2Cpvid%3A48739e8d-2ff2-42be-a0a0-64114ba7daf0%2Ctpp_buckets%3A668%232846%238110%23393&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000024861038918%22%2C%22sceneId%22%3A%2230050%22%7D&pdp_npi=2%40dis%21PLN%21277.18%21235.58%21%21%21%21%21%40211b446216674749926872960ec194%2112000024861038918%21rec&gatewayAdapt=glo2pol

Przedłużki Amerykańskie (6"- 15usd / 10"- 23usd )
https://www.woodturnerscatalog.com/p/76/4611/apprentice-Drill-Bit-Extender

Przedłużka z Castoramy (30pln)
https://www.castorama.pl/przedluzka-do-wiertel-universal-fit-300-mm-id-1082631.html


W następnym poście podzielę się doświadczeniami ze swoich zmagań.
Kto chce, szuka sposobu; kto nie chce, szuka wymówki.

Online Meksykanin

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1542
  • Nulla dies sine linea
Odp: Przedłużka do wiercenia na tokarce
« Odpowiedź #28 dnia: 2023-02-14 | 13:49:08 »
Chętnie dzielę się kilkoma subiektywnymi obserwacjami, wrażeniami czy odczuciami, które są wynikiem moich prób przy dążeniu do skutecznego i względnie bezpiecznego wiercenia na tokarce.

  • Wiertła Forstnera mają różnie wyprofilowane krawędzie tnące, różnie wiercą i różnie odprowadzają urobek, ale wszystkie wymagają częstego wysuwania wiertła żeby usunąć urobek (u mnie to było co 10-20mm). Są też bardzo wrażliwe na obroty, u mnie w zależności od wiertła najskuteczniej skrawały w przedziale 350-700, większość raczej na 400-450.

  • Wiertła łopatkowe wierciły o wiele szybciej (z mniejszym oporem) i nie wymagały częstego wysuwania dla usunięcia urobku.

  • Mimo różnic, o których wspomniałem wolę wiercić wiertłami Forstnera, jakoś dają mi większe poczucie pewności, chociaż nie odczułem tego przy wierceniu. To chyba bardziej psychiczne i w sferze przekonań.

  • Przedłużka z AliExpress, którą zasugerował @PWCplus ( @Ask - to ta, o którą zapytałeś w moim wątku konkursowym) – dla mnie Czad! Kiedy ją rozpakowałem zaskoczyła mnie solidność wykonania i jakość wykończenia. Ma mocowanie poprzez zaciskane tulejki, jak przy frezach, i są dwa rozmiary tulejek (8mm i 10mm). No i jest na stożek Morse’a, co mnie daje większe poczucie stabilności w porównaniu do zamontowanego na koniku uchwytu wiertarskiego, ale też nie skraca efektywnej długości łoża. Uchwyt wiertarski zabiera mi 90mm od końca tulei konika, ta przedłużka przy otworach od fi 22 mm wchodzi cała w otwór a jeśli otwór ma fi 28 mm lub więcej, to dochodzi cała tuleja konika. Czasami bezcenne.

  • Przedłużki amerykańskie – dla mnie Świetne! Są tanie, bardzo solidne, ścianka tulei ma 5mm grubości, pewny docisk na dużych śrubkach (chyba m6), mocowane do uchwytu wiertarskiego. Dobrze się sprawdzają, ale przy otworze do mocowania wiertła 3/8” albo trzeba mieć Forstnery z takim trzpieniem, albo odrobinę rozwiercić żeby pasowały do trzpienia 10mm.

  • Przedłużka z Castoramy, którą @jpyt użył do wydrążenia pięknego wazoniku – dla mnie Szok! Pierwsza moja obserwacja kiedy przyszła, to że jest solidniejsza niż myślałem. Mimo to byłem bardzo ostrożny i miałem duże obawy. Wystaje z uchwytu na 270mm, do tego wiertło łopatkowe, które samo w sobie jest długie… Miałem nawiercone otwory wiertłem Forstnera na kilkanaście centymetrów, więc łopatki miały prowadzenie, nie zaczynałem od zera. Liczyłem się z biciem i bałem się go (rozważałem zrobienie tulei prowadzącej na łoże). Szokiem było to, że nie było bicia i nic nie latało. Pod palcami nie czułem nic niepokojącego ani na toczonym elemencie ani na przedłużce. Nie rozumiem, jak to możliwe, ale tak było. Więc dla mnie to jest dobra opcja do bardzo długich otworów.
Kto chce, szuka sposobu; kto nie chce, szuka wymówki.

Online jpyt

  • Kornik - Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1240
Odp: Przedłużka do wiercenia na tokarce
« Odpowiedź #29 dnia: 2023-02-15 | 12:34:55 »
Dzięki @Meksykanin za twój post.

wszystkie wymagają częstego wysuwania wiertła żeby usunąć urobek (u mnie to było co 10-20mm).
Dobrym patentem jest zaopatrzyć się w cienki wężyk pneumatyczny (jak do nadmuchu do lasera), przyczepić go do wiertła i podawać stale powietrze podczas takich werceń.
Skutecznie wydmuch*je urobek i chłodzi wiertło.
Jest to rozwiązanie podpatrzone w necie i osobiście sprawdzone przeze mnie.
Stosuję do wierteł Forstnera, do łopatkowych jak i czasem nawet w postaci przyczepionej do noża tokarskiego przy wykańczaniu i "dotaczaniu" wnętrza wazonu.